ads

مکاتب و پوهنتون‌ها در شانزده ولایت رخصت شد

در پی افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان، مراکز تعلمیی و تحصیلی دولتی و خصوصی در شانزده ولایت به‌شمول کابل، رخصت شد.

نویسنده: خیرالبنات سادات
8 جوزا 1400
مکاتب و پوهنتون‌ها در شانزده ولایت رخصت شد
عکس از شبکه‌های اجتماعی

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این تصمیم در همآهنگی با وزارت تحصیلات عالی و معارف، به منظور جلوگیری از تجمعاتی که باعث تسریع گردش ویروس کرونا درجامعه می‌شود، گرفته شده است.
به گفته مسوولان این وزارت، بر خلاف موج نخست کرونا، در حال حاضر بیشتر مبتلایان به این ویروس را افراد زیر سن تشکیل می‌دهند.
وحید مجروح؛ سرپرست وزارت صحت عامه امروز شنبه (8 جوزا) در یک نشست خبری گفت، به اساس آمارهای این وزارت، سیر ویروس در ولایت‌های کابل، غزنی، هلمند، قندهار، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پروان، وردک، پنجشیر، بلخ، لغمان، بدخشان، کاپیسا، کندز و نیمروز، بیشتر بوده و سر از هشتم ماه جوزا، تمامی مکاتب، پوهنتون‌ها و مراکز آموزشی دراین ولایت‌ها تعطیل می باشد.
مجروح، گفت که با توجه به سیر ویروس، در جلسه رهبری کمیته مبارزه با کرونا روی قرنطین سایر بخش‌ها نیز تصمیم گرفته خواهد شد.
در همین حال عباس بصیر؛ وزیر تحصیلات عالی می‌گوید که تا حد امکان، تلاش شده تا گسترش ویروس کرونا باعث تعطیلی دروس در پوهنتون‌های کشور نشود، اما با توجه به وضعیت کنونی، حفظ جان محصلان در اولویت قرار دارد.
بصیر افزود، وزارت تحصیلات عالی در تلاش است تا درهمآهنگی با وزرات صحت عامه، استادان و محصلان را هرچه زودتر تحت پوشش برنامه واکسین قرار دهد.
درهمین حال، وی گفت که کار روی توسعه و بهتر شدن سیستم آموزش الکترونیکی (آنلاین) در نظام تحصیلات عالی کشور، از چندی به‌اینسو آغاز شده است.
از سویی هم، رنگینه حمیدی؛ سرپرست وزارت معارف، هرچند وجود مشکلات در تدریس آنلاین در مکاتب را می‌پذیرید، اما می‌گوید که اگر تا دوهفته آینده، وضعیت در کشور بهبود یافت، طرح دروس آنلاین عملی خواهد شد.
با این همه، شماری از متخصصان بخش صحی، از تصمیم وزارت صحت عامه مبنی بر تعطیلی مکاتب و پوهنتون‌ها استقبال کرده و آن‌را در زمینه جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا مؤثر می‌دانند.
عبدالحکیم صافی؛ یک تن از داکتران متخصص به کلید گفت، حکومت باید طرح‌های عملی و تطبیقی دیگری را نیز برای جلوگیری از تجمعات روی دست گیرد، در غیر آن وضعیت بدتر خواهد شد.
این در حالی است که در تنها در یک شبانه‌روز گذشته، 654 واقعه جدید ویروس کرونا به در سراسر افغانستان، ثبت رسیده و 20 تن نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.
براساس آمارهای رسمی وزارت صحت عامه، تا کنون 70 هزار و 761 تن در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، 2 هزار و 919 تن جان باخته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA