ads

تعداد خبرنگاران زن در غرب افغانستان، نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است

مسوولان کمیته مصوونیت خبرنگاران زون غرب، از کاهش نزدیک به ۴۰ درصدی حضور وفعالیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی زن در این حوزه، ابراز نگرانی می‌کنند.

نویسنده: مهرو سروری
19 حوت 1399
تعداد خبرنگاران زن در غرب افغانستان، نزدیک به 40 درصد کاهش یافته است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

همایون نظری؛ مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران زون غرب در صحبت با کلید گفت، براساس سروی که توسط این کمیته صورت گرفته، در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۵۰ الی ۱۶۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی زن در حوزه غرب فعالیت‌ داشتند که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۰ تن آنان وظایف‌شان را از دست داده‌اند.
وی، افزایش تهدیدات امنیتی، شیوع ویروس کرونا، مشکلات اقتصادی رسانه‌ها و دریافت معاش کم را از عواملی عنوان می‌کند که فعالان رسانه‌یی، وظایف‌شان راترک و یا از دست داده‌اند.
نظری، با اشاره به کاهش چشم‌گیر شمار فعالان و کارمندان زن در ولایت‌های حوزه غرب، تاکید می‌کند که در برخی از این ولایت‌ها به‌شمول غور ونیمروز، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی زن حضور بسیار کم داشته و یا هیچ حضور ندارند.
مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران حوزه غرب، تامین امنیت خبرنگاران زن، دریافت منابع مالی برای تمویل رسانه‌های محلی، حفظ دست‌آوردهای دو دهه اخیر زنان و تلاش برای تامین صلح را از مواردی عنوان می‌کند که باید به صورت جدی، روی آن بحث صورت گیرد.
همایون نظری، هشدار می‌دهد که عدم توجه حکومت و نهادهای ملی وبین‌المللی به حقوق خبرنگاران زن، وضعیت زنان خبرنگار را بدتر از این خواهد ساخت.
در همین حال، شماری از خبرنگاران زن در حوزه غرب نیز با نگرانی از افزایش تهدیدات امنیتی و آماج قرار دادن خبرنگاران زن، می‌گویند که تداوم این وضعیت، شمار زنان خبرنگاران را به صفر خواهد رساند.
با وجود این، آریا رووفیان؛ رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، با اشاره به چالش‌های امنیتی فراراه اقشار مختلف جامعه، تهدیدات سازمان‌دهی شده علیه فعالیت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌یی زن در این ولایت را رد می‌کند.
وی، سنتی بودن برخی از خانواده‌ها، سطح پائین معاش کارمندان رسانه‌یی و مشکلات اقتصادی رسانه‌ها را از عواملی بیان می‌کند که برخی از زنان خبرنگار، وظایف‌شان را ترک کرده‌اند.
از سویی هم، وکیل احمد کرخی؛ عضو شورای ولایتی هرات، افزایش تهدیدات امنیتی علیه خبرنگاران وکارمندان رسانه‌یی را تکان دهنده عنوان می‌کند.
وی، برنامه‌های حکومت برای تامین امنیت خبرنگاران زن را نیز کافی نمی‌داند.
با این همه جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات می‌گوید، اداره محلی برای تقویت حضور و فعالیت زنان خبرنگار، متعهد بوده و تلاش‌ها برای تامین امنیت و مصوونیت آنان همچنان ادامه دارد.
این درحالی‌ست که درسال ۱۳۹۹ بیش از ۳۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی زن در سراسر کشور، به دلیل تهدیدات امنیتی، شیوع ویروس کرونا و دریافت معاش کم، وظایف‌شان ترک نموده و یا از دست داده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA