ads

نظاميان ايراني چرا وارد فراه شدند؟

مسؤلان امنيتي در ولایت فراه مي گويند: دو تن از نیروهای سرحدی کشور ایران که به صورت غیر قانونی وارد خاک افغانستان شده بودند را با سلاح دست داشته شان دستگیر کرده اند. به گفته آمر امنيت پوليس ولايت فراه، این دو تن که یک افسر و یک ساتنمن سرحدي ايران هستند، در حالی شام پنجشنبه هفته گذشته دستگیر شدند که با دو میل سلاح کلاشنکوف سوار بر یک موتر تویوتا وارد ولسوالی پشت کوه ولایت فراه شده بودند.  

نویسنده: The Killid Group
11 میزان 1390
نظاميان ايراني چرا وارد فراه شدند؟

 

مسؤلان امنيتي در ولایت فراه مي گويند: دو تن از نیروهای سرحدی کشور ایران که به صورت غیر قانونی وارد خاک افغانستان شده بودند را با سلاح دست داشته شان دستگیر کرده اند.

به گفته آمر امنيت پوليس ولايت فراه، این دو تن که یک افسر و یک ساتنمن سرحدي ايران هستند، در حالی شام پنجشنبه هفته گذشته دستگیر شدند که با دو میل سلاح کلاشنکوف سوار بر یک موتر تویوتا وارد ولسوالی پشت کوه ولایت فراه شده بودند.

محمد غوث مليار در گفتگوي اختصاصي به رادیو كليد هرات اظهار داشت، افراد بازداشت شده به مركز ولايت فراه منتقل شده اند و تحقيقات از نزد آنها آغاز شده است.

آمر امنيت پوليس ولايت فراه خاطر نشان ساخت، گرچه تا هنوز تحقيقات به پایان نرسیده، ولي آنچه در گذشته نيز بارها مشاهده شده، حضور نيروهاي ايراني در خاك افغنستان به منظور فعاليت هاي جاسوسي و يا هم قاچاق مواد مخدر بوده است.

چند ماه پیش نیز مسؤلان امنيتي در نيمروز از ورود چندین تن از نیروهای امنيتي ايران به خاك افغانستان خبر داده بودند که در نتیجه درگيري بين پولیس سرحدی و سربازان ایرانی يك سرباز سرحدي و دو غير نظامي افغان زخم برداشتند.

از سويی هم سارنوال شهري رياست سارنوالي هرات، با تاييد مواردي از دستگيري چندين فرد ايراني به جرم های مختلف، چون قاچاق مواد مخدر، ورود غير قانوني و جعل پاسپورت افغانی، بر جدیت این اداره برای تطبيق قانون بر مجرمين تاكيد دارد.

سارنوال گل احمد رامش در این زمينه به كليد گفت: تعدادي از اتباع كشور ايران كه مرتکب جرم شده اند، بعد از فيصله نهادهاي عدلي، هم اکنون در زندان هرات دوره هاي حبس خود را مي گذرانند.

برخي از باشنده گان هرات نیز مداخله كشورهاي همسايه در امور داخلي افغانستان را حركت سازماندهي شده می خوانند كه از چند سال بدينسو ادامه دارد.

هر چند از موضوع دستگیری این دو فرد ایرانی در فراه دو روز می گذرد ولی كنسولگري ايران در هرات ضمن اظهار بي اطلاعي از دستگيري دو نیروی نظامي این کشور در فراه به كليد گفت: تا هنوز رسما در اين مورد چیزی به آنها گفته نشده است.

با این وجود، صاحب نظران در هرات معتقدند، نبود يك سياست واضح و شفاف در قبال همسايه گان از سوي دولتمردان افغان، باعث شده تا اين موارد بارها تكرار شود.

اظهارات اين صاحب نظران در حالي صورت مي گيرد كه وزارت خارجه كشور از وقوع اين رويداد نیز ابراز بي خبري کرده مي گويد: این موضوع را به صورت جدي بررسي خواهد کرد.

دستگيري دو نیروی امنيتي ايران در ولايت فراه، در حالي صورت مي گيرد كه چندي پيش نيز در همين ولايت، فردي توسط نيروهاي امنيتي دستگير شد كه خود را سركرده يك گروپ 80 نفري مخالفين معرفي كرده و به مقامات امنيتي گفته بود كه وي و گروهش را ايران تجهيز می کند تا عمليات هايی را بر ضد نيروهاي خارجی و افغان انجام دهد.

خبر دستگیری دو نیروی نظامی ایران درحالی منتشر می شود که پیش از این بسیاری کشورهای غربی و مقامات ناتو، ایران را به حمایت از مخالفین مسلح دولت افغانستان متهم کرده بودند، موضوعی که ایران آن را رد می کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA