ads

هرات درجادهء ميراث فرهنگي جهان

احداث اين جاده  كه از پيش شرط هاي اداره يونيسكو براي شموليت هرات در ليست ميراث هاي فرهنگي جهان محسوب مي شود، طي چند سال اخير همواره از موضوعات مطرح بين دولت افغانستان و سازمان علمي، فرهنگي ملل متحد يا يونيسكو بوده است.  

نویسنده: The Killid Group
30 اسد 1389
هرات درجادهء ميراث فرهنگي جهان

سرانجام كارسرك بديل مناره هاي هرات پس از چند سال تأخيرآغازگرديد.

احداث اين جاده  كه از پيش شرط هاي اداره يونيسكو براي شموليت هرات در ليست ميراث هاي فرهنگي جهان محسوب مي شود، طي چند سال اخير همواره از موضوعات مطرح بين دولت افغانستان و سازمان علمي، فرهنگي ملل متحد يا يونيسكو بوده است.

قبلا اين سازمان، براي شموليت هرات در ليست ميراث هاي فرهنگي جهان ، شرايطي را وضع  نموده بود كه شامل مسدود شدن سرك بين مناره ها، جلو گيري از ساخت و سازهاي بلند منزل در اطراف آبده هاي تاريخي گوهرشادبيگم و منارها و جلوگيري از اعمار بلند منزل ها در شهر قديم هرات مي گرديد.

مسوولين رياست شاروالي هرات با بيان اينكه مراحل استملاك اراضي مسير سرك مناره ها تكميل گرديده و به صاحبان آن وجوه نقدي توزيع شده است، مي گو يند:” اراضي مسير منارها،  با در نظر داشت مشكلات اقتصادي مردم قيمت گذاري شده و در بدل قيمت روز به آنان پول پرداخت گرديده است.”

انجينيرامين الله اميني معاون رياست شاروالي هرات درين خصوص به كليد گفت: درمجموع حدود 29 منزل مسكوني مسيراين جاده، تحت پروسه استملاك قرار گرفته  كه هزينه  بالغ بر يك مليون دالر صرف اين پروژه خواهد شد.

نامبرده با تذكر اين مطلب كه براي هرمترمربع زمين مبلغ 4500 افغاني اختصاص يافته است مي گويد:” با در نظر داشت حدود اراضي هر شخص و با حضور هيئت مختلط دولتي اين پول براي صاحبان زمين داده شد.”

معاون رياست شاروالي هرات طول اين جاده را حدود  يك كيلومتر خواند كه از اخير جاده ليسه “مهرهروي” آغاز و به قسمت هاي وسطي سرك شصت وچها متره منتهي مي گردد.

كار بازسازي سرك بديل مناره ها در حالي آغاز مي گردد كه از سه سال بدينسو آثار باستاني هرات نتوانست چانس شموليت در سازمان فرهنگي جهان را كسب نمايد و اكنون مقامات محلي هرات اميدوارند كه با از سر گيري كاراين سرك، آنچه پيش شرط هاي يونيسكو ناميده مي شود را عملي نمايند.

ايام الدين اجمل امر آبدات تاريخي هرات،  با بيان اينكه تلاش ها بمنظور شامل شدن هرات در ليست ميراث هاي فرهنگي جهان بيشتر شده است مي گويد:” در حال حاضر نه تنها كار سرك بديل مناره ها آغاز شده،  بلكه همزمان برعملي شدن شرايط ديگر يونسكو كه همانا جلوگيري از ساخت و سازها بيرويه در اطراف مصلي هرات و شهر قديم مي باشد نيز تو جه صورت گرفته است .

آمر ابدات تاریخی ولایت هرات اضافه نمود که در اصل ده منار ساخته شده بود که به مرور زمان این منارها فرو ریخته و از جمله پنج منار باقی مانده نیز در معرض خطر قرار دارند.

آقای اجمل می افزاید:” در سالهای اخیر سازمان بین المللی یونسکو بارها تلاش نمود تا این منطقه را از خطر توسعه جدید شهری محفوظ  بدارد که تا حال به این کار موفق نشده و جاده اسفالتی که از میان چهار منار می گذرد خطر سقوط این منارها را بسیار بالا برده است.”

سرك بديل مناره ها كه كارآن اغاز گرديد است، اميد واري هاي فزاينده را براي باشندگان هرات بوجود آورده است .

فضل احمد با شندهء ناحيه پنجم شاروالي كه خود قسمتي از اراضي منزلش در مسير اين سرك موقعيت داشت و اكنون تخريب گرديده است، مي گويد:” پولي كه بخاطر قیمت زمينم برايم داده شده كمتر از قيمت اصلي آن است اما ازآنجايكه با اين كارم در شموليت هرات به سازمان فرهنگي جهان كمك مي كنم و مشكلات عبور و مرور مردم برطرف شده است، بسيار خوشحالم.”

نامبرده با اسقبال از اين اقدام مقامات محلي هرات از آنان مي خواهد تا تكميل شدن پروژه متذكره،  اين روند را ادامه داده وآنرا به اكمال برسانند.

خير محمد  ديني و كيل گذر محل مصلي هرات به اين باور است كه تكميل شدن اين پروژه در پيشبرد زنده گي مردم

نقش حياتي داشته و از همين رو با استقبال گرم اين با شندگان قرارگرفته است.

ولايت هرات به نسبت داشتن پيشينه تاريخي و فرهنگي كهن، جزء شهرهاي بشمار ميرود كه بيشترين آبده هاي تاريخي را در خود جاي داده و بنا به گفته مسوولين تا حال حدود 800 آبده در سطح ولايت هرات شناسايي وتعدادي از آنها نيز راجستر شده كه همين امر باعث علاقمندي سازمان يونسكو براي شموليت هرات در ليست ميراث هاي فرهنگي جهان گرديده است.

منارهای مصلی یکی از آبدات عمده تاریخی افغانستان بشمار میرود. با آنکه بیشتر ساختمان های مرتبط به این منارها از بین رفته است ولی حفظ آنها می تواند گوشهء از عظمت فرهنگی آن زمان هرات را نشان دهد.

این منطقه در زمان حکمرانی شاهان تیموری در اواسط قرن هشتم الی قرن دهم هجری آباد شده است که به گفته مورخین عهد رنسانس هرات در این آوان بوده است .

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA