ads

نگرانی‌ها از رکود صعنت مسگری در ولایت هرات

مسگران در ولایت هرات، می‌گویند که به دلیل بی‌توجهی مسوولان و مردم به صنعت مسگری در این ولایت، این صنعت با رکود مواجه شده است.
این مسگران می‌گویند، اگر مسوولان به صنعت مسگری توجه نکنند، این صنعت در آینده‌ی نزدیک به فراموشی سپرده خواهد شد.

روح‌الله دانش
16 سنبله 1403
نگرانی‌ها از رکود صعنت مسگری در ولایت هرات

نورالله که از حدود 45 سال به اینسو، مصروف مسگری در ولایت هرات است، به کلید می‌گوید:” حدود 45 سال می‌شود که در بازار مسگری کار می‌کنم، چون به مسگری توجهی نشده است، صنعت مسگری از بین رفته است و فعلا مس و مسگری رو به سقوط است، یکی دیگر از مشکلات این است که ظروف رویی و آهنی روی کار آمده است.”

از سویی هم جلیل احمد 33 ساله که حرفه‌ی مسگری را از پدرش به ارث برده است، می‌گوید که علاقمندی مردم به خرید ظروف مسی نیز کاهش یافته است.

او گفت:” من از هفت سالگی به این کسب آمده‌ام، ما دو دکان مسگر ماندیم و چون کسب پدری ما است نمی‌توانیم این کسب را رها کنیم، مردم هم ظروف مسی را خریداری نمی‌کنند چون اقتصاد شان ضعیف است، در کشورهای دیگر صنعت مسگری قدر دارد اما این جا هیچ ارزش ندارد، چون کسی ما را حمایت نمی‌کند.”

با این حال، مقام‌های محلی در ولایت هرات از حمایت صنعت‌کاران و فراهم‌سازی زمینه برای رشد صنایع قدیمی، اطمینان می‌دهند.

حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات می‌گوید که تلاش دارند تا صنایع قدیمی در این ولایت، دوباره رونق پیدا کند.
غیاثی افزود:” اداره‌ی اطلاعات وفرهنگ ولایت هرات، حامی صنعت‌گران به‌ویژه صنایع دستی قدیمی است، ما همیشه آنان را مورد حمایت قرار دادیم و تلاش داریم تا  فرصت‌ها و زمینه‌های رشد و گسترش را برای صنعت‌کاران صنایع دستی و قدیمی فراهم سازیم.”

گفتنی‌است که در گذشته، یک سرک در شهر هرات به نام مسگران نام‌گذاری شده بود که در آن بیش از 85 دوکان مسگری فعال بود.

اما به گفته‌ی مسگران، اکنون تنها دو دوکان مسگری در این سرک، فعال مانده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA