ads

دختری در هرات یک کافه کتاب ایجاد کرد

دختری با نام خاطره جامی، اقدام به ایجاد یک کافه کتاب در شهر هرات کرده که ویژه زنان است. وی هدف از ایجاد این کافه را فراهم سازی مکان مطالعه و خواندن کتاب برای خانم‌ها، ترویج فرهنگ مطالعه و کسب درآمد عنوان می‌کند. ازسویی هم مسئولان اتاق تجارت زنان در ولایت هرات می‌گویند که در این ولایت چهار کافه کتاب ویژه زنان وجود دارد و نیاز است که خانم‌ها بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

روح الله دانش
8 سنبله 1403
دختری در هرات یک کافه کتاب ایجاد کرد

خاطره جامی، دختری که پیش از این کتابفروشی می‌کرد، به تازگی یک کافه و کتابخانه کوچکی را تحت نام “لالی” در شهر هرات، برای زنان و دختران ایجاد کرده است.

او  هدفش از این کار را فراهم‌سازی زمینه مطالعه و در محیط آرام برای زنان و دختران در این ولایت عنوان می‌کند.

وی می‌گوید هر چند پیش از این از طریق فروش کتاب به صورت آنلاین کسب در آمد می‌نمود، اما از حدود یک هفته بدینسو، با هزینه بیش از 10 لک افغانی این کافه و کتابخانه کوچک را ایجاد کرده است.

“به خاطری که مکان‌های مخصوص برای زنان کم است، من در کنار کتاب‌فروشی یک کافه کتاب را ویژه زنان ایجاد کردم تا هم کتاب‌هایم به فروش برسند و هم یک مکان آرام برای زنان ایجاد شود. برای این کافه حدود ده لک افغانی تاکنون مصرف شده و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.”

از سویی هم شماری از دختران و زنان از این اقدام خاطره جامی استقبال نموده و از مسئولان می‌خواهند که زنان و دختران را بیشتر مورد حمایت قرار دهند.

الهام سروش، یک تن از مشتریان این کافه می‌گوید:”این کافه فضای خوب و محیط آرامی دارد. خیلی خوب است که چنین کافه‌ها و مکان‌ها برای زنان ایجاد شود، چون زنان و دختران اجازه رفتن به دیگر کافه‌ها را ندارند، اگر داشته باشند هم در حضور مردان راحت نیستند.”

شادمان صدیقی، دیگر مشتری این کافه که با دوستانش برای نوشیدن قهوه و مطالعه کتاب، به این کافه مراجعه کرده، می گوید:”خوشحالم که  با دوستانم به کافه آمدیم و می‌توانیم کتاب بخوانیم و از این مکان لذت ببریم. نیاز است که زنان بیشتر حمایت شوند.”

در همین حال مسئولان اتاق تجارت زنان در حوزه غرب کشور می‌گویند که در این اواخر علاقمندی دختران و زنان به ایجاد کافه کتاب زیاد شده است.

 بهناز سلجوقی، رییس این اتاق می‌گوید:”اخیرا علاقمندی زنان به ایجاد کافه کتاب زیاد شده است. قبلا ما هیچ کافه کتاب نداشتیم، اما فعلا چهار کافه کتاب مخصوص خانم‌ها است. باآنهم خانم‌ها نیاز به حمایت و همکاری بیشتر دارند تا برای ادامه فعالیت‌های شان انگیزه داشته باشند.”

براساس معلومات ارائه شده  از سوی اتاق تجارت و صنایع زنان در حوزه غرب، نزدیک به 800 زن تجارت پیشه در این ولایت به صورت رسمی و هزاران زن دیگر به گونۀ غیر رسمی، مصروف فعالیت‌های اقتصادی و تجاری می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA