ads

خریداری گندم به قیمت بلند از دهقانان ازسوی وزارت زراعت

مسئولان وزارت رزاعت، آبیاری و مالداری در برنامه تشریح دستاورد‌های یک ساله این وزارت اعلام کردند که حاصلات گندم دهقانان از سوی حکومت به قیمت بلند خریداری می‌شود. آنان درعین حال از توزیع 33 هزارمتریک تُن تخم‌های اصلاح شده گندم  و 45 هزار متریک تُن کود کیمیاوی به 660 هزار دهقان، در یک سال گذشته خبردادند. در زمینه مدیریت آب و آبیاری نیز مسئولان این وزارت از ایجاد کانال‌ها و  چکدم های آب سخن گفته و افزودند که کار ساخت بعضی از این چکدم‌ها و کانال‌ها در یک سال گذشته تمام شده است.

ماه‌جبین صیام
8 سنبله 1403
خریداری گندم به قیمت بلند از دهقانان ازسوی وزارت زراعت

 مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در برنامه تشریح دستاورد‌های یک ساله این وزارت اعلام کردند که از صندوق انکشافی این  وزارت در یک سال گذشته 1.3 میلیارد افغانی، به دهقانان و سکتورهای زراعتی قرضه داده شده است.

به‌گفتۀ آنان، این وزارت برای تقویت دهقانان و میکانیزه ساختن سکتور زراعتی و مالداری، حاصلات گندم را از دهقانان به قیمت بلند خریداری می‌کند.

مولوی عطا الله عمری، سرپرست وزارت زراعت و مالداری در این برنامه گفت:”امسال به منظور حفاظت از محصولات، مازاد حاصلات دهقانان را خریداری می‌کنیم. هدف از این کار بلند بردن ارزش محصولات دهقانان است، زیرا ما گندم‌ها را به قیمت بلندتر از قیمت بازار می‌خریم و این کار در 14 ولایت کشور انجام شده است.”

درعین حال مولوی صدر اعظم عثمانی، معین بخش زراعت و مالداری در این برنامه گفت که در یک سال گذشته، 33 هزار متریک تُن تخم اصلاح شده و 45 هراز متریک تُن کود کیمیاوی، برای 660 هزار دهقان توزیع شده است.

وی افزود که برای میکانیزه کردن سکتور زراعتی، صدها گلخانه ایجاد و در بخش مالداری هم در ولایت‌های مختلف، 16 میلیون رأس مواشی واکسین و 300 گاو شیری نیز لقاح مصنوعی  شده است.

” وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در ولایت‌های مختلف برای میکانیزه ساختن محصولات، فارم‌های گلخانه‌یی ایجاد کرده و برای دهقانان در ولایت‌های مختلف برنامه‌های تعلیمی راه‌اندازی شده است.”

مولوی  باز محمد فیضان، معین آبیاری و منابع طبیعی این وزارت در این برنامه گفت که در زمینه مدیریت آب و تبدیل سیتم آبیاری از سنتی به مدرن، این وزارت در یک سال گذشته پلان ساخت کانال‌ها و چکدم‌ها و سیستم آبیاری قطره‌ای را در کشور عملی کرده است.

” سیستم آبیاری قطره‌ای را ایجاد کرده ایم و این کار توسط انجینیران داخلی و ترکیه اجرا می‌شود.  به منظور حفاظت از سبزی‌های در ولایت‌های مختلف سردخانه ایجاد شده، اما  برای ساختن سردخانه وزارت نیاز به بودجه بیشتر دارد.”

 گفتنی است که  مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که  با تطبیق پروژه آبیاری در 11 ولایت، به ارزش 50 میلیون افغانی، 6780 هکتار زمین زراعتی در آینده تحت آبیاری قرار خواهد گرفت. همچنان در  یک سال گذشته در ولایت‌های مختلف از 1.7 میلیون هکتار جنگلات و 30 میلیون هکتار  علفزار مراقبت و  به تعداد 125هزار و 200 اصله نهال برای احیای جنگلات غرس شده است.  

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA