ads

تطبیق پروژه تاپی شامل اهداف هیئت امارت اسلامی در ترکمنستان

شماری از مبصرین اقتصادی سفر هیئت امارت اسلامی به ترکمسنتان را که به هدف گسترش همکاری‌ها در زمینه تطبیق پروژه‌های تاپی، تاپ و خط آهن صورت گرفته، از نظر اقتصادی مهم می‌دانند. هیئت امارت اسلامی روز چهارشنبه به رهبری ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم به ترکمنستان سفر کرد.

کلید
8 سنبله 1403
تطبیق پروژه تاپی شامل اهداف هیئت امارت اسلامی در ترکمنستان

وزارت معادن و پطرولیم از سفر یک هیئت بلند پایه به رهبری سرپرست این وزارت و اشتراک نمایند‌گان وزارت‌های امور خارجه، مالیه، فواید عامه و ریاست برشنا به ترکمنستان خبر داده است.

 همایون افغان، سخنگوی این وزارت درمورد اهداف این هیئت می‌گوید:”هیئت یاد شده پیرامون گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ تطبیق پروژه‌های تاپی، تاپ و خط آهن با مقام‌های ترکمنستانی گفتگو خواهد کرد.”

وی می‌افزاید که تمامی کارها برای تطبیق پروژه تاپی درداخل افغانستان نهایی شده و امید است که سایر کشورها بشمول ترکمنستان، کارعملی این پروژه مهم اقتصادی را بزودی آغاز کنند.

“اکنون این فرصت به وجود آمده است تا پروژه تاپی هرچه زوتر عملی شود و ما امیداریم که سفر این هیئت به آغاز زود هنگام این پروژه کمک کند.”

با این حال شماری از مبصرین اقتصادی تحقق پروژه تاپی را برای افغانستان از نظر اقتصادی خیلی مهم  می‌خوانند.

نصیر رنجبر، یکتن از این مبصرین می‌گوید:”افغانستان با تطبیق پروژه تاپی، می‌تواند میلیون‌ها دالر حق ترانزیت بدست آورد و صاحب مقدار زیادی از گاز طبیعی نیز خواهد شد. همچنان هزاران تن از طریق این پروژه صاحب کار می‌شوند.”

اما برخی دیگر از مبصرین به این باورند که با توجه به اختلافات میان دهلی و اسلام آباد، آغاز کار روی این پروژه مهم بعید خواهد بود.

مقصود حسن‌زاده، یکتن از این مبصرین می‌گوید:”متاسفانه این دوکشور باهم اختلافات سرحدی دارند، اما خواست ما از آنان این است که نباید در این پروژه مهم اقتصادی، مسائل سیاسی و تنش‌های شان را دخیل سازند.”

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است.

قرار است با تطبیق این پروژه، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان انتقال شود.

درهمین حال افغانستان از این پروژه درکنار دریافت گاز کافی، بیش از چهار صد میلیون دالر حق‌ ترانزیت بدست خواهد آورد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA