ads

کمبود آب مشکل جدی  در شهر کابل

شماری از باشندگان کابل از کمبود آب، به‌خصوص آب آشامیدنی شکایت داشته و  می‌گویند که در هفته تنها دو روز به آب دسترسی دارند و همیشه مجبورند آب مورد ضرورت شان را به قیمت بالا بخرند.در همین حال دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد(اوچا) اعلام کرده که ۶۷ درصد از خانواده‌ها در افغانستان، برای دسترسی به آب آشامیدنی صحی با مشکلات مواجه استند.مسئولان در وزارت انرژی و آب اما با رد گزارش اوچا می‌گویند که  مشکلات آب تنها در شهرها به2خصوص شهر کابل وجود دارد. ولی این وزارت برای حل این مشکلات برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت دارد.

ماه جبین
7 سنبله 1403
کمبود آب مشکل جدی  در شهر کابل

  دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل متحد(اوچا)  اعلام کرده است که ۶۷ درصد از خانواده‌ها در افغانستان در تهیه آب آشامیدنی صحی با مشکلات مواجه استند.

از نظر این نهاد گرمای شدید، تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌های اخیر در افغانستان بر منابع آب تاثیرات منفی گذاشته و باعث کمبود آب شده است.

درهمین حال شماری از خانواده‌ها در شهر کابل از کمبود آب، به‌خصوص آب آشامیدنی صحی شکایت دارند و می‌گویند که در یک هفته تنها دو روز به آب دسترسی دارند و در دیگر روزهای آب مورد ضرورت شان را به قیمت بالا خریداری می‌کنند.

شفیقه، یکی از باشندگان شهرکابل می‌گوید:”ما با مشکل کمبود آب مواجه هستیم. در طول یک هفته تنها دو روز آب داریم. برای روزهای دیگر مجبوریم آب بخریم.”

زبنت، یکتن دیگر از باشندگان شهر کابل می‌گوید:”مشکلات کم‌آبی در شهر کابل زیاد شده، در هفته یک یا دو روز آب داریم، در حالیکه در فصل گرما نیاز مردم به آب بیشتر می‌شود.”

از سوی دیگر شماری از کارشناسان محیط زیست، می‌گویند که افغانستان از محدود کشورهای جهان می‌باشد که از  تغییرات اقلیمی متاثر شده و این تعییرات بر منابع آب تاثیرات منفی بجا گذاشته است.

همت‌الله شیرزی،کارشناس محیط زیست می‌گوید:”آب افغانستان از برف و باران تامین می‌شود. تغییرات اقلیمی درکاهش بارندگی‌ها نقش دارد. ادامع کمبود آب در کشور و سوء مدیریت آب باعث می‌شود که تا سال 2050 با خشک سالی کامل مواجه شویم. این یک مشکل بسیار جدی است.”

 

در همین حال قاری مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب  با رد گزارش اوچا می‌گوید که درصدی کمی از مردم در کشور با مشکلات کمبود آب مواجه می‌باشند.

“مشکل کمبود آب فقط در شهرها به‌خصوص شهر کابل وجود دارد. وزارت انرژی و آب برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت دارد. طرح و سروی  پروژه انتقال آب از پنجشیر به کابل تمام شده و برای تایید به رهبری امارت اسلامی فرستاده شده است. با تطبیق این طرح مشکلات مردم رفع خواهد شد.”

گفتنی است که از نظر آگاهان، خشکسالی‌های پی‌در پی ناشی از تغییرات اقلیمی سبب کاهش منابع آبی در افغانستان شده است. پیش از  این سازمان ملل متحد نیز در گزارشی گفته بود که برای حل بحران آب در افغانستان، به ۴۷۹.۴ میلیون دالر نیاز است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA