ads

هشتمین جشنواره انگور، انجیر و عسل در هرات

نمایشگاهی زیر عنوان “جشنواره انگور، انجیر و عسل” از سوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات  در این ولایت برگزار گردید. شماری از دهقانان با استقبال از برگزاری این نمایشگاه، اما از نبود بازار فروش حاصلات زراعتی شان ابراز نگرانی می‌کنند.

روح‌الله دانش
7 سنبله 1403
هشتمین جشنواره انگور، انجیر و عسل در هرات

همشتمین دور جنشواره انگور، عسل و انجیر هرات روز چهارشنبه(7 سنبله) از سوی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری این ولایت  برگزار شد.

مسئولان هدف از برگزاری این نمایشگاه را بازاریابی برای حاصلات زراعتی و تشویق دهقانان و باغداران عنوان کرده و می‌گویند که در این نمایشگاه حاصلات زراعتی و محصولات داخلی در 40 غرفه، برای سه روز به نمایش گذاشته شده است.

محمد نسیم سحر، رییس این اداره در صحبت با کلید می‌گوید که امسال حاصلات انجیر و انگور نسبت به سال گذشته 30 در صد افزایش یافته است.

“جنشواره شامل 40 غرفه می‌باشد. هدف این است که به جهان نشان بدهیم که ما در هرات و سایر ولایت‌های کشور میوه‌های با کیفیت داریم. در این نمایشگاه 10 غرفه مربوط به خانم‌هایی است که در بخش زراعتی فعالتیت دارند.”

از سویی هم، شماری از اشتراک کنندگان و غرفه داران در این نمایشگاه، از برگزاری این نمایشگاه استقبال کرده، اما از نبود بازار فروش مناسب برای حاصلات زراعتی شان ابراز نگرانی می‌کنند.

فریدون عظیمی، یک تن از غرفه‌داران می‌گوید:”این نمایشگاه باعث انگیزه برای دهقانان می‌شود تا زحمت بیشتری بکشند. ما امسال افزایش انگور داریم، اما متاسفانه بازار فروش ما دو تا سه برابر کاهش یافته است، چون بازار خارجی نداریم و سرد خانه برای نگهداری میوه هم وجود ندارد. اگر امارت اسلامی در این زمینه اقدامی نکند، دهقانان و باغداران نا امید می‌شوند.”

در همین حال برخی از زنبورداران که محصولات عسل را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند بر جلوگیری از عسل وارداتی تاکید داشته و از مسئولان خواستار بازاریابی برای فروش محصولات شان می‌باشند.

عبدالودود شاطبی، یک تن از زنبور داران می‌گوید:”امسال نسبت به سال‌های گذشته محصولات عسل بهتر شده و  تقاضای ما این است که مسئولان جلو عسل‌های وارداتی را بگیرند. ویا تعرفه‌های گمرکی را بالا ببرند، چون عسل‌های ما طبیعی است، اما عسل‌های وارداتی شکری و صعنتی می‌باشد.”

گفتنی است که  بیش از 121 نوع انگور در این ولایت وجود دارد، اما به دلیل نبود بازار فروش، باغداران به پیمانه زیادی انگورها را کشمش می‌سازند. براساس معلومات ارایه شده از سوی مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات، در سال گذشته بیش از20 هزار تُن کشمش در این ولایت تولید شده بود و امسال هم انتظار می‌رود که مقدار کشمش به 25هزار  تُن برسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA