ads

تعلیق بورسیه تحصیلی “Chevening” برای محصلان افغانستان

پس از آن‌که بریتانیا بورسیه تحصیلی”Chevening”  را برای محصلان افغانستان به حالت تعلیق درآورد. شماری از محصلان و آگاهان سیاسی این اقدام بریتانیا را ناامید کننده توصیف کردند. آنان می‌گویند که در شرایط کنونی جوانان افغان بیش از هرزمان دیگر نیاز به بورسیه‌های تحصیلی دارند و این اقدام بریتانیا بستن دروازه‌های دانش به روی محصلان افغان است.

ماه‌جبین صیام
4 سنبله 1403
تعلیق بورسیه تحصیلی “Chevening” برای محصلان افغانستان

در وبسایت رسمی بورسیه تحصیلی “Chevening” بریتانیا اعلام شده است که درحال حاضر پذیرش محصلان افغانستان در این بورسیه متوقف می‌باشد.

بورسیه تحصیلی وزارت خارجه بریتانیا که با عنوانChevening  یاد می‌شود، از بزرگترین بورسیه‌های تحصیلی بریتانیا می‌باشد که همه ساله به داوطلبان از کشورهای مختلف با حمایت کامل مالی داده می‌شود.

با این حال شماری از محصلان افغان می‌گویند که مسدود شدن بورسیه‌های تحصیلی از سوی کشور‌های غربی برای افغانستان مایوس کننده است.

زینب، یکی از محصلان افغان که سال گدشته برادرش از طریق این بورسیه برای ادامه تحصیل  به بریتانیارفته و امسال خودش برای این بورسیه درخواست داده است، می‌گوید:”بورسیه Chevening بریتانیا که مسدود شده، بسیار مایوس کننده است. به‌خصوص برای دختران که در داخل کشور هم از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.”

رویا، یکی دیگر از متقاضیان این بورسیه می‌گوید:”مسدود شدن بورسیه‌ها ازسوی کشورهای بورسیه دهنده کاری درستی نیست، دختران افغان در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر به تحصیل نیاز دارند.”

در همین حال شماری از آگاهان روابط بین‌الملل تعلیق بورسیه‌ها برای محصلان افغانستان را مأیوس کننده دانسته و می‌گویند که این تصمیم کشور‌های غربی یک تصمیم سیاسی است.

تهمینه منگل، یکتن از آگاهان روابط بین‌الملل می‌گوید:”مسدود شدن بورسیه‌ها پیامدهای جدی برای محصلان افغان دارد، به‌ویژه درشرایط فعلی که دختران از تحصیل محروم‌اند. بدون شک تعلیق این بورسیه‌ها باعث کاهش فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور و بسته شدن دروازه‌ها علم و دانش به روی جوانان افغانستان است.”

نجیب الرحمن شمال، یکتن دیگر از آگاهان روابط بین‌الملل می‌گوید:”در حقیقت این یک تصمیم سیاسی در مقابل جوانان افغانستان است که باید به آن تجدید نظر شود. بریتانیا به این بهانه که خواست‌هایش از سوی حکومت کنونی افغانستان پذیرفته نمی‌شود، این تصمیم را گرفته.”

گفتنی است که بورسیه‌های تحصیلی Chevening در سال 1983 ایجاد شد که سالانه برای حدود 1500 محصل از 180 کشور جهان، از جمله افغانستان فرصت تحصیلی را فراهم می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA