ads

نگرانی خوش‌نویسان از فراموش شدن هنر خطاطی

شماری از خوشنویسان و خطاطان  در ولایت هرات در مورد ادامه این هنر ابراز نگرانی کرده، می‌گویند در صورت عدم توجه مسئولان به زندگی خطاطان و خوشنویسان، این هنر به فراموشی سپرده خواهد شد. از سویی هم، مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از تلاش‌ها برای حمایت از خطاطان و خوشنویسان سخن می زنند.

روح الله دانش
17 اسد 1403
نگرانی خوش‌نویسان از فراموش شدن هنر خطاطی

هنر خطاطی و خوشنویسی که در دوران حکمرانی تیموریان در هرات به عنوان شاخ شمشاد یا سمبول مکتب هنری هرات به شمار می رفت، با گذر زمان این هنر از رونق افتاده و امروزه در وضعیت خوبی قرار ندارد.

شماری از خطاطان و خوشنویسان در ولایت هرات بر حمایت از این هنر تاکید داشته و از مسئولان حکومتی می‌خواهند که با برگزاری نمایشگاه‌ها و چاپ کردن آثار هنرمندان، بار دیگر زمینه رشد و گسترش این هنر را فراهم سازند.

 عبدالجلیل توانا، یک تن از استادان هنر خطاطی می‌گوید:”برای رشد و گسترش و برای حفظ این هنر، مسئولان باید از خطاطان و خوشنویسان حمایت جدی داشته باشند. باید نمایشگاه‌ها برای آثار خطاطان برگزار شود و این آثار  به شکل کتاب  شوند تا مستند بمانند.”

فرامرز سروری، یک تن دیگر از خوشنویسان می‌گوید:”ضرور است که میراث‌های فرهنگی را حکومت حفظ کند، به‌خصوص هنر خوشنویسی را، چون این هنر یکی از هنر های اسلامی و افغانی است. حکومت در این قسمت باید خیلی توجه کند، در صورتی که توجه مسئولان نباشد، تلاش ما هم نتیجه‌ای نمی‌دهد، چون هنرمندان با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند و وقتی آثار شان به فروش نمی‌رسد دلسرد می‌شوند.”

از سویی هم مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از تلاش‌ها برای حمایت از خطاطان و خوشنویسان سخن زده و هنر خطاطی را یکی از مهم‌ترین هنرها عنوان می‌کنند.

حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ این ریاست می گوید:”ریاست اطلاعات و فرهنگ از اهل  هنر در تمام عرصه‌ها  به‌ویژه عرصه نگارش خط و خوشنویسی که از هنر های مشهور اسلامی است، حمایت جدی می کند. از استادان برجسته انجمن خطاطان قدر دانی داریم که این هنر اصیل را به نسل‌های آینده منتقل می‌کنند.”

 گفتنی است که بر اساس معلومات ارائه شده ازسوی مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، 46 نوع رسم الخط در این ولایت شناخته شده است و در انجمن خطاطان این ولایت به تعداد 12 استاد چیره‌دست در عرصه خطاطی فعالیت دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA