ads

تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر زندگی کودکان افغان

پس از آنکه صندوق نجات کودکان (سیف د چلدرین) درگزارش خود از آواره شدن بیش از ۳۸ هزار افغان در اثر تغییرات اقلیمی تنها در شش ماه اول سال جاری میلادی خبرداد و گفت که نیمی از این آوارگان را کودکان تشکیل می‌دهند، داکتران می‌گویند که خانواده‌ها باید درمورد تغییرات اقلیمی به کودکان شان معلومات بدهند و آمادگی‌های لازم صحی مانند تماس‌های اضطراری، کمک‌های اولیه و دیگر ضروریات زندگی را باخود داشته باشند.

فرشته حمیدی
17 اسد 1403
تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر زندگی کودکان افغان

  پس از نشر گزارش صندوق نجات کودکان در مورد تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر زندگی مردم افغانستان به‌ویژه کودکان، آگاهان می‌گویند که تغییرات پیامدهای چون: خشکسالی، گرمای شدید، سیل، لغزش زمین، برف‌‌کوچ و طوفان را در افغانستان داشته و تاثیرات جدی بر کودکان بجا گذاشته است.

داکتر عبدالله سحر، یکی از  این آگاهان می‌گوید که تاثیرات پیامدهای تغییرات اقلیمی بر کودکان می‌تواند فزیکی، روانی، آموزشی ویا اجتماعی باشد.

“خانواده‌ها باید درمورد تغییرات اقلیمی به کودکان شان معلومات بدهند و آمادگی‌های لازم صحی مانند تماس‌های اضطراری، کمک‌های اولیه و دیگر لوازم ضروری را باید با خود داشته باشند. کودکان باید حمایت روانی و فزیکی شوند و برای شان اطمینان داده شودکه در مقابل حوادث محفوظ می‌مانند.”

وی می‌افزاید که برعلاوه خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی باید برای کودکان آموزش داده شود که چگونه در حفاظت از محیط زیست سهم بگیرند.

درعین حال کارشناسان محیط زیست می‌گویند که تغییرات اقلیمی در افغانستان بیشتر روی منابع آبی و محیط سبز تاثیر کرده و کودکان بیشتر از این ناحیه متضرر می‌شوند.

همت الله شیرزی، یکی از این کارشناسان می‌گوید:”تغییرات اقلیمی بر صحت کودکان اثر می‌گذارد. اطفالی که مقاومت بدن شان ضعیف باشد، بیشتر آسیب پذیر می‌شوند.”

وی توصیه می‌کند که برا ی کاهش خطرات تغییرات اقلیمی، مردم باید از انرژی بادی، آبی ویا آفتابی کار بگیرند.

با این حال مسئولان در وزارت مبارزه با حوادث طبیعی بدون اینکه آمار دقیقی از تلفات و آسیب دیدگان حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی ارائه بدهند،  می‌گویند که تلاش‌ها جریان دارد تا میزان آسیب‌پذیری و تلفات ناشی از چنین حوادث کاهش داده شود.

ملاجانان سایق، سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی می‌گوید:”امارت اسلامی همواره تلاش کرده که با تطبیق پروژه‌های وقایوی، سطح وقایع آسیب پذیری ناشی از حوادث طبیعی را کاهش دهد.همچنان به متضرران حوادث طبیعی که در هرولایتی رخ داده رسیدگی شده است.”

 این در حالی است که صندوق نجات کودکان (سیف د چلدرین) آمار تلفات ناشی از حوادث طبیعی در شش ماه امسال را بیشتر از آمار سال گذشته گزارش کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA