ads

   هفته شیر مادر و فواید آن برای نوزادان 

صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) به مناسبت هفته شیر مادر، در شبکه ایکس نوشته است که تغذیه با شیر مادر بهترین راه برای محافظت نوزاد در برابر بیماری‌ها و مهم‌ترین منبع تغذیه و همچنان تقویت مغز کودکان است. در همین حال داکتران نیز شیر مادر را سرشار از مواد پروتینی و ویتامینی گفته و آنرا بهترین منبع تغذیه کودکان به‌خصوص در شش ماه نخست زندگی می‌دانند.

ماه‌جبین صیا
16 اسد 1403
   هفته شیر مادر و فواید آن برای نوزادان 

در ادامه هفته شیر مادر، صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در شبکه ایکس نوشته است که تغذیه با شیر مادر اولین راه محافظت از نوازد در برابر بیماری‌ها، اولین قدم در جهت رشد سالم  و مهم‌‍ترین  منبع تغدیه در جهت رشد و تقویت مغز کودکان است.

در افغانستان نیز خیلی از مادران بر دادن شیر به کودکان تاکید داشته و می‌گویند که مادران خود باید به‌خوبی تغذیه شوند تاکودکان شان سالم و صحتمند باشند.

زهرا که مادر یک کودک یک ساله است، می‌گوید:” طفل من از لحاظ قد، وزن و صحتمندی سالم است. چون من شیر خودم را به پسرم می‌دهم.”

خورشید، مادر دیگری که کودکش نزدیک به دوسالگی رسیده، می‌گوید:”من به طفلم از تولد تاحال شیر داده‌ام و هر ماه که برای معاینه طفلم پیش داکتر می‌روم، داکتر می‌گوید که طفلت نورمال و سالم است. من خودم را هم با غذای مقوی تغذیه می‌کنم.”

درهمین حال برخی از داکتران می‌گویند که  شیر مادر مهمترین منبع تغذیه نوزادان، به‌خصوص در شش ماه اول زندگی است.

داکتر راحله سالار، درباره اهمیت تغذیه و فواید شیر مادر به کودکان می‌گوید:”شیر مادر حاوی ویتامین‌ها و پروتین‌ها است که برای تقویت مغز، استخوان‌ها، حافظه و ستیم دفاعی بدن کودکان مهم است. شیر مادر از سوء تغذیه نوزادن جلوگیری می‌کند و برای رشد قد آنان مفید است.”

از سویی هم، مسئولان در وزارت صحت عامه می‌گویند که حدود 2300 مشاور تغذیه جدید در ولایت‌های مختلف و مراکز صحی کشور، جهت آگاهی‌دهی برای مادران تعیین شده‌اند.

داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید:”حدود 78 هزار دستورالعمل برای مادران شیرده چاپ و بین مردم توزیع کردیم. همچنان  در کلینیک‌ها مشاوران تغذیه در مورد اهمیت شیر مادر به مادران شیرده آگاهی‌دهی می‌کنند. در یک سال گذشته برای حدود 2.5 میلیون مادر در باره اهمیت شیر مادر به نوزادان آگاهی‌دهی کردیم.”

گفتنی است که همه ساله از  هفته اول ماه اگست به‌نام  هفته شیر مادر در کشورهای مختلف جهان گرامی داشت می‌شود و هدف از تجلیل این هفته تشویق مادران به تغذیه نوزاردان شان است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA