ads

افزایش 48 درصدی صادرات ولایت هرات

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات از افزایش میزان صادرات تولیدات داخلی از این ولایت، طی سه ماه اول سال جاری خبر می‌دهند.  آنان می‌گویند که در این مدت، در حدود 46 درصد  میزان صادرات تولیدات داخلی در هرات، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در همین حال، کارشناسان اقتصادی افزایش میزان صادرات را بر رشد اقتصاد داخلی تاثیرگذار می‌دانند.

رقیه حسینی
14 اسد 1403
افزایش 48 درصدی صادرات ولایت هرات

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، می‌گویند که در جریان سه ماه نخست سال جاری خورشیدی میزان صادرات تولیدات داخلی از این ولایت در حدود 46  درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

محمدیوسف امین، آمر اجرائیه این اتاق می‌گوید که بیشتر صادرات صورت گرفته از ولایت هرات، تولیدات داخلی شهرک صنعتی و محصولات زراعتی و حیوانی است.

“در جریان سه ماه اول سال 1403 ما، از فراودهای زراعتی، محصولات حیوانی، تولیدات شهرک صنعتی، سنگ مرمر و مواد معدنی به خارج از کشور صادرات داشتیم، ارزش آن در حدود 43 میلیون 181 هزار دالر است، امیدوار یم در ماه‌های آینده شاهد افزایش 70 تا 80 درصدی صادرات باشیم.”

در همین حال، مسئولان در اتاق صنایع و معادن ولایت  هرات،  دلیل افزایش صادرات را در بلند رفتن کیفیت تولیدات داخلی  و فراهم سازی تسهیلات لازم برای تاجران عنوان می‌کنند.

حمیدالله خادم، مسئول این اتاق،  از روند رو به رشد صادرات تولیدات داخلی در ولایت هرات سخن زده و می‌گوید که در حال حاضر هیچ مانعی در زمینه صادرات  به خارج از کشور وجود ندارد.

” تعداد فابریکه‌های شهرک صنعتی زیاد شده و محصولاتی که از این شهرک صادر می‌شود روز به روز در حال افزایش است. مسئولان از صنعت‌گران حمایت نموده و علاقمند رشد تولیدات داخلی و صادرات آن به خارج از کشور هستند.”

از سویی دیگر، کارشناسان اقتصادی افزایش میزان صادرات را بر اقتصاد کشور تاثیر گذار می‌دانند.

فیض‌الحق فضل، یکتن از کارشناسان اقتصادی می‌گوید که حکومت باید به منظور تشویق تاجران به سرمایه گذاری، تسهیلات لازم را در زمینه‌های مختلف فراهم سازد تا تاجران بیشتر در بخش‌های اقتصادی و زیربنایی در کشور سرمایه‌گذاری نمایند.

“هرقدر که میزان داد و ستد در یک جامعه افزایش یابد، رشد اقتصادی آن جامعه زیادتر می‌شود و نیاز است که برای افزایش آن، سهولت‌های لازم برای تجار داخلی و خارجی مساعد گردد.”

بر بنیاد آمار مسئولان ریاست صنعت و تجارت ولایت هرات،  از آغاز روی کار آمدن امارت اسلامی در حدود 150 کارخانه در شهرک صنعتی هرات فعالیت داشت که شمار آنها در حال حاضر  به 800 کارخانه  افزایش یافته است.

برخی از تولیدات این شهرک  علاوه بر رفع نیازهای داخلی به بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده امریکا، اروپا، آسیای میانه و کشورهای عربی صادر می‌شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA