ads

تاکید وزارت انرژی و آب بر مدیریت‌ آب‌های افغانستان

در ادامه‌ی برنامه‌ی تشریح دستاوردهای یک ساله‌ی ادارات امارتی، امروز شنبه (14 اسد) مقام‌های وزارت انرژی و آب در مورد دستاوردهای یک ساله‌ی این وزارت، به رسانه‌ها معلومات داند.

کلید
13 اسد 1403
تاکید وزارت انرژی و آب بر مدیریت‌ آب‌های افغانستان

مقام‌های وزارت انرژی و آب، مدیریت آب‌ها و ساخت بندهای برق را از اولویت‌های کاری خود خوانده، افزودند که در یک سال اخیر، کار اعمار بند کمال خان در ولایت نیمروز، بند شاه‌وعروس در کابل و بند کجکی در ولایت هلمند، تکمیل شده است.

مولوی عبدالطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب می‌گوید که درکنار اعمار این بند‌ها، قرارداد ساخت 117 بند آب کوچک در ولایت‌های مختلف نیز امضا و کار بیشتر آنها تکمیل شده است.

منصور افزود:” کار عملی روی پروژه انتقال لین برق 500 کیلولت دشت الوان پلخمری الی ارغندی کابل نیز آغاز شده است که با تکمیل آن یک هزار میگاوات به ولایت های همجوار آن انتقال می شود . مصارف مجموعی این پروژه 183 میلیون دالر تخمین شده است.”

از سویی هم رفیع‌الله ستانکزی، رییس برنامه‌های برق وزارت انرژی و آب می‌گوید که با تکمیل کار اعمار تعدادی از  بندهای بزرگ، 170 تا 180 میگاوات برق درکشور تولید خواهد شد.

ستانکزی گفت:” ما برای مدیریت حوزه‌های دریایی کشور که شامل دریای کنر، آمو، هلمند ، مرغاب و هریورود می‌شود و حق مسلم افغانستان است، طرح‌های منظم را ساخته‌ایم تا از آب این دریاها استفاده موثر صورت گیرد و  همسایه‌های ما نیز از این ناحیه متضرر نشوند.”

در همین حال فرهاد  محمودی، رییس برنامه‌های انرژی این وزارت، می‌گوید که در آینده، نیازمندی افغانستان به برق، افزایش خواهد یافت.

او می‌گوید که در حال حاضر، افغانستان به سه تا چهار هزار و 500 میگاوات برق ضرورت دارد، اما تا چهار سال آینده، نیازمندی کشور به برق به حدود شش هزار میگاوات افزایش خواهد یافت:” مطابق به پلان 5 ساله و با توجه به امکانات مالی، در پنج سال آینده باید ما از امکانات داخلی خود  3000 میگاوات برق تولید کنیم.”

گفتنی‌ست که مسوولان وزارت انرژی و آب، از تلاش‌ها برای حل مشکل کمبود آب آشامیدنی در شهر کابل نیز خبر دادند.

به گفته‌ی آنان، برای حل مشکل کمبود آب آشامیدنی در کابل، سه هزار و 600 حلقه چاه جذبی حفر گردیده و سروی انتقال آب دریای پنجشیر به پایتخت، تکمیل شده است.

مسوولان این وزارت می‌گویند که با فراهم شدن امکانات مالی، کار عملی پروژه‌ی انتقال آب دریای پنجشیر به کابل آغاز خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA