ads

هشدار سازمان صحی جهان از فروپاشی نظام صحی در غزه

سازمان صحی جهان با ابراز نگرانی از شرایط ناگوار نظام صحی در غزه، می‌گوید که از 36 باب شفاخانه در غزه اکنون 16 باب، آنهم با امکانات محدودی درحال تداوی مریضان و زخمیان جنگ  هستند. این سازمان در عین حال نگرانی‌اش را از شیوع بیماری‌های ساری نیز ابراز کرده و گفته که هزاران تن برای درمان و معالجه نیاز دارند از غزه خارج شوند. در همین حال، صلیب سرخ شرایط نظام صحی را در غزه وخیم توصیف کرده و خواستار دسترسی هرچه زودتر مردم به خدمات صحی شده است.

ندا داریوش
3 اسد 1403
هشدار سازمان صحی جهان از فروپاشی نظام صحی در غزه

شفاخانه‌ها و در مجموع ارائه خدمات صحی در غزه از همان آغاز جنگ هدف حملات اسرائیل قرار گرفت که با مسدود شدن بنادر، ورود کمک‌های بشردوستانه چه در بخش خوراکی و چه در بخش صحی به روی مردم غزه قطع گردید.

اکنون که نظام صحی در این باریکه درحال فروپاشی است، دیگر توانی برای ارائه خدمات و رسیدگی به  هزاران زخمی در غزه نیست.

احمد یوسف، داکتر در یکی از شفاخانه‌های غزه می‌گوید که از سه ماه به اینسو او شاهد هیچ کمک صحی ازسوی جامعه جهانی نبوده امکانات محدودی که اکنون در برخی شفاخانه‌ها وجود دارد نیز در حال تمام شدن است.

“امکانات صحی واقعا محدود است، ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو استیم. هروز زخمیان زیادی با خونریزی شدید آورده می‌شوند. ما در پهلوی رسیدگی به زخمی‌های ناشی از جنگ، باید بیماران دیگر را نیز تداوی کنیم.”

با این حال سازمان صحی جهان با ابراز نگرانی از وضعیت نظام صحی در غزه، اعلام کرده که از 36 شفاخانه موجود در این باریکه، اکنون 16 باب آن با امکانات ناچیز فعالیت دارند و حملات اسرائیل بر خان‌یونس این امکانات را نیز به خطر نابودی مواجه کرده است.

در همین حال، ایادیل ساپاربکوفیک، یک مقام ارشد سازمان صحی جهان روز سه‌شنبه (2 اسد) از احتمال شیوع بیماری‌های ساری در غزه، پس از کشف ویروس فلج اطفال در آب‌های فاضلاب، ابراز نگرانی کرده است.

” حدود ۱۴ هزار نفر نیاز دارند برای تداوی به خارج از غزه بروند. کمبود سوخت ما را مجبور کرد که ۱۸ عراده آمبولانس را از چرخه خدمت‌رسانی خارج کنیم. حتی اگر درگیری هم فورا پایان یابد، ما در ماه‌ها و سال‌های آینده بسیاری از مرگ‌های غیرمستقیم را از بیماری‌های ساری و حتی غیر ساری خواهیم داشت.”

سازمان صحی جهان درحالی از فروپاشی نظام صحی در غزه و افزایش بیماری‌های ساری ابراز نگرانی می‌کند که بر اساس آمار وزارت صحت فلسطین، بیش از سه هزار تن در غزه به بیماری‌های گوناگون چون: سرطان، زردی سیاه، امراض مزمن و التهابی دچار شده‌اند.

از سویی هم ویلیام اسکمبورک، یک مقام ارشد صلیب سرخ وضعیت نظام صحی را در غزه وخیم توصیف کرده و خواستار دسترسی هرچه زودتر مردم به خدمات صحی شده است.

“شرایط کنونی در غزه غیر قابل توصیف است. نرسیدن کمک‌های جهانی در غزه باعث شده که غیرنظامیان با شرایط ناگوار صحی و قحطی روبه‌رو شوند. مردم هیچ چیزی برای خورردن ندارند.”

گفتنی است که از اوایل ماه می سال جاری، اسرائیل بنادر غزه را در برابر کمک‌های بشردوستانه محدود کرد و از دوشنبه هفته جاری نیز عملیات سنگینی را در خان‌یونس؛ جایی که بیجاشدگان پناه برده‌اند راه‌اندازی کرده و تاکنون بیش از 83 تن را شهید و 393 تن دیگر را در این منطقه زخمی کرده است. گفتنی است که از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس تاکنون بیش از چهل‌هزار فلسطینی شهید و بیش از نود هزار تن دیگر زخمی شده‌اند که براساس معلومات وزرت صحت فلسطین، بیشتر این قربانیان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA