ads

مناظره‌های انتخاباتی کار جوبایدن را یکسره کرد

جو بایدن، رییس‌جمهورکنونی ایالات متحده امریکا از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور انصراف داده و این کناره‌گیری را به نفع حزب دموکرات و کشورش خواند.بایدن به دلیل عملکرد متزلزلش در مناظره با رقیبش دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه، از هفته‌ها تحت فشار دموکرات‌‌ها قرار داشت. کناره گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی با واکنش‌های داخلی و خارجی نیز روبه‌رو شده است.

ندا داریوش
1 اسد 1403
مناظره‌های انتخاباتی کار جوبایدن را یکسره کرد

پس از گمانه‌زنی‌های زیاد در خصوص احتمال کناره‌ گیری جو بایدن از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، سرانجام وی رسماً با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که از این رقابت‌ها کنار می‌رود.

در بیانیه بایدن آمده است که “هرچند قصد من این بود که دوباره انتخاب شوم، اما معتقدم که به نفع حزب و کشورم است تا کناره گیری کنم و تنها بر انجام وظایفم به عنوان رییس جمهور در دوره باقی‌مانده تمرکز کنم.”

اکنون سوالاتی که از کناره‌گیری بایدن مطرح می‌شود این است که چه کسی به عنوان نامزد مطرح در برابر دونالد ترامپ رقابت می‌کند؟ ویا روند رقابت‌های پیش‌رو برای تعیین نامزد جانشین چگونه خواهد بود؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت که براساس قوانین امریکا، اگر یک ریيس جمهور فوت کند، استعفا دهد یا برکنار شود، معاون او کنترول امور را به‌دست خواهد گرفت، اما این قاعده شامل  شرکت در انتخابات صورت نمی‌شود.

بنابراین با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی، هرچند معاون وی کامالا هریس، بیشترین بخت را خواهد داشت، اما معلوم نیست که او گزینه دموکرات‌ها برای شرکت در انتخابات خواهد بود یا خیر.

در همین حال، کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری واکنش‌های داخلی و خارجی را نیز به همراه داشته است.

چنانچه بیل کلینتون و باراک اوباما، دو رییس جمهور پیشین امریکا از تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از مبارزات انتخاباتی استقبال و تقدیر کرده‌اند، اما دونالد ترامپ در واکنش به کناره‌گیری بایدن، او را بدترین رییس‌جمهور تاریخ امریکا خوانده است.

در همین حال، خیلی از کشورهای جهان به کناره‌گیری جوبایدن واکنش نشان داده و آنرا اسقبال کرده‌اند. چنانچه روسیه اعلام کرده که برای مسکو نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا اهمیت چندانی ندارد، بلکه اولویت رسیدن به اهداف عملیات مهم  است، اما روسیه در مستقل بودن تصمیم بایدن برای خروج از رقابت‌ها ابراز  تردید می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی قصر کرملین در این مورد گفت:” اولویت روسیه دستیابی به اهداف عملیات مهم نظامی است، نه نتایج انتخابات در امریکا. تا برگزاری انتخابات امریکا هنوز چهار ماه باقی مانده و در این مدت زمان، ممکن است خیلی چیزها تغییر کند.”

بایدن در حالی از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال جاری امریکا کنار می‌رود که اخیراً انتقادات زیادی به دلیل ضعف‌های وی در مناظره انتخاباتی با ترامپ و همچنان بالا بودن سن وی صورت گرفته بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA