ads

نگرانی‌ها از زایمان‌های دور از مراکز صحی در افغانستان

پس از آنکه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) نگرانی خود را از وضعیت زنان حامله در افغانستان اعلام کرد، برخی از مادران می‌گویند که در مناطق شان زنان برای زایمان هرگز نزد داکتر مراجعه نمی‌کنند. با این حال در گزارش یونیسف آمده است که تنها 67 در صد از زنان حامله در افغانستان به مراکز صحی دسترسی دارند و یک سوم دیگر آنان زایمان شان را دور از مراکز صحی انجام می‌دهند.

ماه‌جبین صیام
27 سرطان 1403
نگرانی‌ها از زایمان‌های دور از مراکز صحی در افغانستان

پس از آنکه صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در گزارش جدید خود از وضعیت زنان حامله و چگونگی زایمان آنان ابراز نگرانی کرد، برخی از زنان می‌گویند که هربار که فرزند به دنیا آورده‌اند کسی آنان را نزد داکتر ویا به شفاخانه نبرده است.

راحله باشنده ولایت غور که مادر دو طفل است و یک طفلش مشکل اعصاب دارد، باشکایت از عدم دسترسی زنان به کلینیک‌های صحی می‌گوید:”مه دو طفل خود را در خانه به دنیا آوردم. طفلک دوم‌ام مشکل اعصاب دارد، وقتی به داکتر مراجعه کردیم گفت که سر طفل در وقت زایمان محکم به جایی خورده و مغزش آسیب دیده است.  در قریه ما خیلی از زنان طفل‌های شان را در خانه به دنیا می‌آورند. طفل‌های بعضی شان مرده‌اند.”

در همین حال در گزارش یونیسف آمده است که یک سوم زنان حامله در افغانستان خارج از مراکز صحی و تنها 67 در صد آنان تحت نظر متخصصان نسایی ولادت می‌کند.

یونیسف افزوده، هنگامی‌که مادران دور از یک مرکز صحی یا بدون مراقبت متخصص نسایی ولادی زایمان انجام دهد، زندگی‌شان در معرض خطرهای جدی قرار می‌گیرد.

با این حال شماری از داکتران نسایی- ولادی زایمان‌های دور از شفاخانه‌ها و متخصصان نسایی-ولادی را بسیار خطرناک توصیف کرده و می‌گویند که چنین ولادت‌ها رحم زنان را آسیب جدید می‌رساند.

سمانه ساوری، متخصص نسایی‌ولادی می‌گوید:”زنان با چنین زایمان با مشکل لکچر رحم مواجه می‌شوند. خونریزی شدید پیدا می‌کنند و همچنان اگر مایع رحم در حین زایمان درست گرفته نشود،  باعث مرگ نوزاد و مادر می‌شود. “

 وی تاکید دارد که تمامی زنان حامله باید هر ماه و با رشد کودک در بطن شان،  در مراکز صحی نزد داکتر متخصص مراجعه کنند.

داکتر نجوا فضل، می‌گوید زنان باردار در دوران حاملگی باید حد اقل چهار بار به مراکز صحی به هدف معاینه خود و طف خود مراجعه کنند.

“در صورت عدم مراجعه به مرکز صحی، ولادت در خانه باعت عفونت رحم مادر و مشکلات در طرق بولی مادر می‌شود. همچنان این کار سبب ایجاد التهابات وجود مادر شده و ممکن است باعث شود که مادر دوباره حمل نگیرد.”

خواستیم  نظر وزارت صحت عامه را درباره گزارش یونیسف بدانیم و اینکه آیا وزارت صحت عامه برنامه آگاهی‌دهی درباره  بارداری و مشکلات آن برای زنان دارد یاخیر! اما با تماس‌های مکرر پاسخی دریافت نکردم.

گفتنی است که پیش از این سازمان صحی جهان اعلام کرده بود که روزانه 24 مادر و 167 کودک در سراسر افغانستان، به‌دلیل مریضی‌های قابل پیش‌گیری مرتبط با زایمان، جان‌های شان را از دست می‌دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA