ads

توقف 300 موتر باربری حامل میوه‌ و سبزیجات افغانستان در گذرگاه‌ها با پاکستان

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که پاکستان، نزدیک به 300 موتر میوه و سبزیجات افغانستان را به دلیل نداشتن اسناد پذیرش موقت، درگذرگاه‌های سرحدی متوقف ساخته است.

کلید
23 سرطان 1403
توقف 300 موتر باربری حامل میوه‌ و سبزیجات افغانستان در گذرگاه‌ها با پاکستان
عکس از شبکه‌های اجتماعی

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد، در صفحه‌ی ایکس خود نوشته که یک هیئت این سفارت، در دیدار با ماریا کازی، رییس تجارت خارجی وزارت تجارت پاکستان، از این کشور خواسته است که به این موترها اجازه‌ی عبور دهد.

از سویی هم این هیئت، از وضع مالیه‌ی بیشتر بر اموال صادراتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و این اقدام را به ضرر دهقانان افغان و بازار داخلی پاکستان خوانده است.

در همین حال، شماری از کارشناسان اقتصادی وسیاسی، توقف این موترهای حامل میوه و سبزیجات افغانستان از سوی پاکستان را خلاف قوانین و حسن همجواری می‌خوانند.

نصیر رنجبر، کارشناس اقتصادی می‌گوید که پاکستان همه‌ساله، در زمان جمع‌آوری محصولات زراعتی در افغانستان، به بهانه‌های مختلف گذرگاه‌ها را مسدود می‌کند.

او تاکید می‌کند که حکومت افغانستان، باید راه‌های بدیل را برای صادرات میوه و سبزیجات، جستجو کند:” ما باید راه‌های فشار بر اسلام آباد داشته باشیم تا اینکه پاکستان دست به چنین اقدامات غیر منصفانه نزند، نباید تنها پاکستان را بازار و مارکیت فروش میوه و سبزیجات خود بسازیم، بلکه باید راه‌های بدیل را به طرف کشورهای دیگر مانند هند داشته باشیم.”

از سویی هم روح الله هوتک، کارشناس سیاسی، این اقدام پاکستان را تلاش برای وارد کردن فشار سیاسی بر امارت اسلامی می‌داند:” اسلام‌آباد گاهی با فشار آوردن بر مهاجران افغان در آن کشور و گاهی هم با مسدود کردن گذرگاه‌ها به روی موترهای میوه و سبزیجات، می‌خواهد برای تحقق اهداف سیاسی‌اش بر امارت فشار بیاورد.”

خواستیم در این مورد، نظر مسوولان وزارت صنعت و تجارت را نیز داشته باشیم، اما با تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

گفتنی‌ست که پاکستان، یکی از شرکای مهم تجاری افغانستان به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش بانک جهانی، سال گذشته 45 درصد تولیدات افغانستان، به پاکستان صادر شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA