ads

نگرانی اوچا از کمبود بودجه کمک‌های بشری برای افغانستان

در حالیکه نهاد هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) با ابراز نگرانی از کمبود بودجه خود گفته است که ممکن است فقر وگرسنگی در افغانستان گسترش یابد، اما برخی از افراد نیازمند در افغانستان می‌گویند که تاکنون هیچ کمک‌ بشری برایش نرسیده است. از سوی دیگر برخی از کارشناسان ادامه کمک‌های بشری را برای برخی از نیازمندان در افغانستان مهم دانسته و خواهان ادامه آن می‌باشند.

ماه جبین صیام
21 سرطان 1403
نگرانی اوچا از کمبود بودجه کمک‌های بشری برای افغانستان

نهاد هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) در گرازش جدید خود از کمبود بودجه برای کمک‌های بشری ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد اعلام کرده که اگر بودجه کافی از سوی جامعه جهانی به دسترس این نهاد قرار نگیرد، فقر و گرسنگی در افغانستان گسترش خواهد یافت.

در گزارش این نهاد آمده است که 23.7 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیازمند استند که از این میان 9.2 میلیون آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

 از سوی دیگر برخی از آگاهان اقتصادی کمبود بودجه‌ نهادهای مدد رسان را نگران کننده دانسته و می‌گویند که ادامه این کمک‌ها برای خیلی از نیازمندان در افغانستان مهم است.

نصیر مرجان،کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید:”شمار زیادی از مردم بیکار استند، از طرفی هم حوادث طبیعی مشکلا ت زیاد اقتصادی را برای مردم ایجاد کرده است. نهادهای مدد رسان باید بودجه داشته باشند تا با مردم کمک کنند.”

نصیررشتیا، دیگر کارشناس اقتصادی به این باور است که آماری که از سوی سازمان‌ها اعلام می‌شود زیاد دقیق هم نیست. اما مشکلات اقتصادی در کشور وجود دارد، چون اقتصاد کشور متکی به کمک‌های بشر دوستانه شده است.

“نیاز است که حکومت افغانستان مشکلات سیاسی خود را بر مبنای منافع ملی حل کند تا دنیا افغانستان را به رسمیت بشناسد و در پهلوی کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های اقتصادی نیز صورت گیرد.”

 با این حال شماری از نیازمندان در افغانستان از روند کمک‌رسانی سازمان‌ها راضی نیستند. آنان می‌گویند که کمک‌های بشری به نیازمندان واقعی نمی‌رسد.

شهناز، باشنده ولایت کاپیسا می‌گوید:”خانواده من شدیدا نیازمند کمک است، اما تاکنون از سوی هیچ سازمان و هیچ نهادی برای ما کمک صورت نگرفته است.”

گفتنی است که اخیرا برخی نهادهای کمک رسان دیگر بشمول برنامه جهانی غذا نیز از کمبود بودجه و احتمال توقف برنامه‌های کمک رسانی شان هشدار داده‌اند. اینکه جامعه جهانی به چه دلایلی پول‌هایی را که برای کمک به مردم افغانستان تعهد کرده‌اند، به این نهادها نمی‌سپارند مشخص نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA