ads

خوشبینی مقام‌های امارت اسلامی در مورد آغاز کار پروژه‌تاپی

پس از آنکه وزارت خارجه از دیدار امیر خان متقی، سرپرست این وزارت با خواجه عوضوف، سفیر ترکمنستان در کابل خبر داده و گفت مشکلات پروژه تاپی در افغانستان حل و کار آن آغاز می‌گردد. مسئولان وزرات‌خانه‌های معادن و پطرولیم و اقتصاد نیز با خوشبینی این خبر را تایید می‌کنند.

کلید
21 سرطان 1403
خوشبینی مقام‌های امارت اسلامی در مورد آغاز کار پروژه‌تاپی
عکس از آرشیف

پروژه تاپی؛ پروژه انتقال پایپ لین گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان، از سال‌ها است که برای افغانستان تبدیل به یک رویا شده است. اما مقام‌های امارت اسلامی، یکبار دیگر ازتلاش‌ها به هدف آغاز کارعملی این پروژه در داخل افغانستان خبر می‌دهند.

ضیاء احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امارت اسلامی در یک خبرنامه گفته است که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در دیدارش با خواجه عوضوف، سفیر ترکمنستان در کابل گفته  است که امارت اسلامی تلاش می‌کند، مسائل باقی‌مانده پروژه تاپی را حل و کار عملی آنرا در خاک افغانستان آغاز کند.

با این حال، مسئولان دروزارت معادن و پترولیم نیز اظهار امیدواری می کنند که کار پروژه تاپی بزودی آغاز شود.

همایون ا فغان، سخنگوی این وزارت درمورد می‌گوید:”مسایل زیادی از پروژه تاپی که یک پروژه مشترک اقتصادی افغانستان با برخی کشورهای منطقه است، در داخل افغانستان حل شده و امیدوارم که بزودی کار عملی آن شروع شود.”

از سوی دیگر مسئولان وزارت اقتصاد، عملی شدن پروژه تاپی را دارای مزایای زیاد اقتصادی و اجتماعی برای افغانستان می‌گویند.

 عبدالرحمن حبیب، سخنگوی این وزارت می‌گوید که با تحقق این پروژه حدود 10 هزار تن به گونۀ مستقیم صاحب کار خواهند شد.

“تحقق این پروژه نه تنها در تقویت اقتصاد افغانستان کمک می‌کند و فرصت‌های کاری زیادی را فراهم می‌سازد، بلکه باعث تعاملات سیاسی میان کشورهای منطقه می‌شود. امیدواریم که ترکمنستان گام‌های عملی را برای آغاز این پروژه مهم بردارد.”

اما به باور برخی از مبصرین سیاسی، مشکلات سیاسی میان دهلی و اسلام آباد تاثیرات منفی روی آغاز کار این پروژه بجا گذاشته است.

مقصود حسن زاده، یکتن از این مبصرین می‌گوید:”در برخی موارد دیده می‌شود که میان هندوستان و پاکستان مشکلات سیاسی و سرحدی به وجود می‌آید و این مسئله می‌تواند تاثیراتش را در تحقق پروژه تاپی داشته باشد. درحالیکه این مسائل نباید باعث شود یک پروژه بزرگ اقتصادی که به نفع هر دو کشور است، به حالت تعلیق درآید.”

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است.

قرار است با تکمیل این پروژه سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به هندوستان و پاکستان انتقال شود.

درهمین حال افغانستان از این پروژه درکنار دریافت گاز مورد ضرورتش، بیش از چهارصد میلیون دالر حق ترانزیت نیز بدست خواهد آورد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA