ads

نگرانی‌ها از خطر نابودی بناهای تاریخی و ساحات باستانی در بغلان

شماری از گردشگران و باشندگان ولایت بغلان از خطر نابودی بناهای تاریخی و ساحات باستانی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند. آنان با اشاره به ارزش و جایگاه آبده‌های تاریخی در فرهنگ و تمدن یک کشور، از مسئولان می‌خواهند که در زمینه مرمت آثار تاریخی و ایجاد سهولت‌های لازم برای گردشگران توجه نمایند. در همین حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان بارندگی‌ها و سایر حوادث طبیعی را دلیل اساسی تخریب بخش‌هایی از آثار و ساحات باستانی عنوان کرده و خواهان توجه حکومت مرکزی به مرمت این آبدات می‌باشند.

عتیق‌الله رحیمی
14 سرطان 1403
نگرانی‌ها از خطر نابودی بناهای تاریخی و ساحات باستانی در بغلان

در چند کلیومتری مرکز ولایت بغلان، آبده تاریخی شمرق شهر پلخمری قرار دارد که براساس روایت تاریخ نگاران، این آبده تاریخ یاز قدمت دو هزار ساله برخوردار است.

در این ساحه تاریخی، مجسمه‌های چون اسب، اژدها، فیل و راهب به چشم می‌خورد که در دامنه یک کوه حکاکی شده است.

در همین حال شماری از گردشگران و بازدید کنندگان این ساحه باستانی از خطر نابودی آثار تاریخی در آنجا ابراز نگرانی می‌کنند. آنان از مسئولان می‌خواهند که در بخش مرمت و حفاظت این آثار توجه جدی نمایند.

ذبیح الله، یکی از باشندگان بغلان می‌گوید:”ما از مسئولان خواهشمندیم که در قسمت ترمیم این مکان تاریخی توجه جدی کنند، چون یک ساحه تاریخی است. گردشگران داخلی و خارجی زیاد اینجا می‌آیند و برای حکومت عواید خوبی خواهد داشت.”

بناهای تاریخی، ساحات باستانی و  جذابیت‌های طبیعی ولایت بغلان پای خیلی از گردشگران داخلی و خارجی را به این ولایت می‌کشاند.

قدیر، یکی از باشندگان کابل که برای دیدن این ساحات تاریخی به بغلان آمده، می‌گوید که حکومت باید سهولت‌های بیشتری را برای گردشگران فراهم سازد.

” خرابی سرک‌های منتهی به این مکان‌ها برای گردشگران مشکل زا است. باید برای گردشگران مسیر درست و روشن باشد، جاده‌ها باید به گونۀ معیاری ساخته شود.”

از سوی دیگر مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان می‌گویند که بخش بزرگی  از آثار و ساحات تاریخی در این ولایت، به دلیل بارندگی‌ها و حوادث طبیعی تخریب شده و نیاز جدی به مرمت و توجه حکومت مرکزی دارد.

 مولوی عزتمیر حقانی، آمر فرهنگ و گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان می‌گوید:”این آبده‌ها که در حال تخریب استند، بالای تمام ساحات تاریخی تاثیر منفی خواهد داشت، اما باید مسؤلان مرکزی به این آبده‌ها توجه جدی داشته باشند.”

این در حالیست که به گفتۀ مسئولان، دستکم ۱۲۶ ساحه باستانی در ولایت بغلان ثبت وزارت اطلاعات و فرهنگ شده و تا ۹۰ درصد این ساحات نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA