ads

نمایشگاه سه روزه تولیدات افغانستان در ازبکستان

مسئولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که در نمایشگاه سه روزه تولیدات افغانستان در تاشکند؛ پایتخت ازبکستان 250 تاجر و صنعت کار محصولات شان را به نمایش گذاشته‌اند. به گفتۀ آنان، ضمن برگزاری این نمایشگاه، در زمینه گسترش راوابط تجاری وترانزیتی  نیز توافقاتی بین مقامات دو کشور صورت گرفته است.

 شریفه رضایی 
13 سرطان 1403
نمایشگاه سه روزه تولیدات افغانستان در ازبکستان

در دومین روز از برگزاری نمایشگاه صنایع افغانستان در تاشکند، مسئولان وزارت صنعت و تجارت از یک سلسله توافقات در زمینه روابط تجاری و انکشاف ترانزیت بین افغانستان و ازبکستان خبر می‌دهند.

عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت می‌گوید که وزارت صنعت و تجارت نمایشگاه محصولات افغانستان را روز سه‌شنبه در تاشکند؛ پایتخت ازبکستان دایر کرده و در حاشیه آن کنفرانس مواصل تجاری و گفتمان‌های اختصاصی دو جانبه نیز دایر خواهد شد.

“در این نمایشگاه 250 تن از صنعت کاران و تاجران افغانستان قالین، صنایع دستی، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، میوه خشک، دیگ بخار، نوشابه‌های غیر الکلی و سایر محصولات شان را به نمایش گذاشته‌اند.”

او می افزاید که هیئت افغانستان که به ریاست نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت وتجارت به تاشکند سفر کرده، با جمشید خواجه‌یف، معاون صدر‌اعظم جمهوری ازبکستان دیدار و روی روابط تجاری و ترانیزیتی دو کشور به توافقاتی دست یافته است.

“در این دیدار دو طرف در خصوص گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی، متوازن سازی تجارت دو کشور از طریق عقد موافقتنامه تجارت ترجیحی یک جانبه به نفع افغانستان، عقد موافقت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و ترانزیتی، نهایی سازی تفاهمنامه قرنطینه بین دو کشور، همکاری‌ها در بخش خط آهن افغانستان، همکاری در انتقال لین برق سرخان-پلخمری صحبت شده است.”

در همین حال برخی از کارشناسان اقتصادی برگزاری نمایشگاه محصولات افغانستان در تاشکند را در شناسایی محصولات کشور در خارج از کشور مؤثر می‌دانند.

تاج محمد تلاش، یکی از این کارشناسان می‌گوید:”نمایشگاهی که در ازبکستان دایرشده به باور من روی افزایش و کیفیت محصولات افغانستان در آینده تاثیرات خواهد داشت. زیرا اگر این محصولات مورد توجه سرمایه‌گذاران ازبکستانی قرار گیرد، سطح تولیدات افغانستان افزایش خواهد یافت. همچنان کسر بیلانس تجارت ترمیم می‌شود و ما می‌توانیم روابط دوامدار اقتصادی مان را با ازبکستان و دیگر کشورها مستحکمتر سازیم.”  

گفتنی است که پس از سفر هیئت تجاری افغانستان به ازبکستان، وزارت صنعت وتجارت از توافق بین افغانستان و ازبکستان روی ایجاد خانه تجارت بین دو کشور نیز خبر داده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA