ads

افزایش حاصلات خربوزه؛ مفاد دهقانان کجاست؟

شماری از دهقانان در کندز می‌گویندکه امسال حاصلات خربوزه افزایش یافته است، اما بازار مناسبی ندارد. آنان می‌افزایند، با توجه به زحماتی که این کشت دارد، مفاد چندانی از آن بدست دهقانان نمی‌آید. در همین حال مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز می‌گویند که حاصلات خربوزه امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این اداره در تلاش است تا این محصولات به بیرون از کشور صادر شود.

عتیق‌الله رحیمی
12 سرطان 1403
افزایش حاصلات خربوزه؛ مفاد دهقانان کجاست؟

شماری از دهقانان در ولایت کندز می‌گویند که امسال حاصلات خربوزه نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، اما باز فروش چندانی ندارد و تنها در چند ولایت به فروش می‌رسد.

میر احمد یکی از دهاقین که محصولاتش را برای فروش به بازار آورده می‌گوید:”چند روز اول خرید و فروش خوب بود، اما اکنون خوب نیست و خربوزه قيمتش را از دست داده است.  یک تعداد دهاقین مصارف شان را پوره کردند، اما یک تعداد حتی مصارف شان را پوره نکردند و خیلی هم ضرر کردند. بیشتر محصولات ما در ولایت‌های همجوار به فروش می‌رسد.”

شیر عالم، یکی دیگر از دهاقین می‌گوید که ۱۶ جریب زمین را خربوزه کاشته، اما بسیاری از محصولاتش را  آفت و امراض از بین برده است.

“ما از ریاست زراعت می‌خواهیم که برای ما ادویه با کیفیت و کود کیمیاوی با کیفیت بدهد. باید سيستم زراعت پیشرفت کند و وسایل زراعتی پیشرفته بیاید تا دهاقین بیشتر مفاد کنند.”

با این حال مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که امسال حاصلات خربوزه نسبت به سال گذشته در کندز افزایش یافته است.

به‌گفتۀ آنان،  47 هزار 54 هکتار زمین امسال در این ولایت خربوزه کاشته شده که حاصلات آن 118هزار و 850 متریک تُن برآورد شده است.

صلاح‌الدین واحدی، آمر امور زراعتی کندز می‌گوید:”برای دهاقین تخم‌های خربوزه توزیع شده و در قسمت کشت آن هم برای آنان سیستم قطره‌یی آموزش داده شده. همچنان در قسمت کنترول آفات و امراض نیز راهنمایی صورت گرفته است.”

در همین حال مولوی عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در روزهای پسین به ولایت‌های زون شمالشرق کشور سفر کرده و گفت که سیستم زراعت در افغانستان سنتی است از این رو دهاقین نمی‌توانند حاصلات بیشتر بدست آورند.

او وعده داد که تلاش می‌شود سیستم زراعت از شکل سنتی بیرون شده و به سیستم عصری تبدیل شود.

وی در زمینه فروش محصولات دهاقین کندز گفت:”وعده ما برای مردم این است که محصولات تان هدر نمی‌رود. مسئولان وزارت تجارت و زارعت و دیگر ادارات ذی‌ربط در تلاشند تا محصولات زراعتی را به بازارهای جهانی برسانند.”

به‌گفتۀ او، دهاقین باید تلاش کنند محصولات شان را مطابق به معیارهای جهانی تولید و جمع‌آوری کنند.

این درحالیست که دهاقین در کندز می‌گویند سيستم آبیاری درست نیست و آنان دسترسی به تخم اصلاح شده هم ندارند تا در کندز  محصولات خوب بدست آید.

به گفتۀ آنان، خیلی از محصولات زراعتی را آفت می‌زند و بازار فروش مناسب هم برای محصولات آنان وجود ندارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA