ads

قالین‌بافان هرات خواهان صادر شدن تولیدات شان

شماری از قالین‌بافان در ولایت هرات از  نبود بازار مناسب برای قالین‌‌های دست‌بافت در داخل کشور شکایت داشته و ازحکومت می‌خواهند که در زمینه صادر شدن تولیدات آنان اقداماتی را روی دست بگیرد. در همین حال مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت هرات، می‌گویند در جریان یک سال گذشته 35 هزار متر مربع قالین و گلیم دست‌بافت، به نقاط مختلف جهان صادر شده است.

رقیه حسینی
11 سرطان 1403
قالین‌بافان هرات خواهان صادر شدن تولیدات شان

شماری از قالین‌بافان  در ولایت هرات از کاهش قیمت قالین‌های دست‌بافت در بازارهای داخلی و بلند بودن تعرفه صادرات آن به خارج از کشور شکایت دارند.

 آنان می‌گویند که نبود بازار فروش مناسب برای تولیدات‌شان کار و بار آنان را  از رونق انداخته است.

زینب فیروزی، یکی از تولیدکنند‌گان قالین می‌گوید برای رشد صنعت قالین‌بافی باید جلو واردات قالین‌های ماشینی از کشورهای دیگر گرفته شده و برای قالین‌های دست‌بافت، در خارج از کشور بازاریابی صورت گیرد.

” اگر حمایت صورت بگیرد و قالین به خارج از کشور صادر شود، همچنان جلو واردات قالین‌ گرفته شود، مطمئین هستم که  می‌توانیم کار خود را گسترش دهیم.”

محمد انور، یکی دیگر از تولید کنندگان قالین می‌گویدکه حکومت باید در تلاش حل مشکلات قالین‌بافان و ایجاد سهولت‌های بیشتر در زمینۀ صادرات قالین باشد.

” برای تولیدکنندگان یا تاجران صادر کننده قالین سبسایدی داده شود. از طرف دیگر برای آمدن توریست‌ها در قسمت گرفتن ویزا، اقامت در هوتل و دیگر بخش‌ها تسهیلات بیشتر فراهم شود.”

در همین حال مسئولان در اتاق صنعت و تجارت ولایت هرات از افزایش صادرات قالین‌های دست‌بافت به خارج از کشور سخن زده و می‌گویند که در جریان یک سال گذشته 35‌هزار متر مربع قالین و گلیم دستبافت، به خارج از کشورصادر شده است.

محمد یونس قاضی‌زاده، رییس این اتاق صادرات این مقدار قالین را قابل ملاحضه عنوان کرده می‌گوید:”خوشبختانه در سال  گذشته ما 35 هزار متر مربع قالین، گلیم و فرش وطنی افغانستان به کشورهای اروپایی، امریکایی، آسیای شرقی و آفریقایی صادرات داشتیم.”

از سویی هم، مسئولان امارت اسلامی از تلاش‌ برای خودکفایی و رشد تولیدات داخلی سخن زده و می‌گویند که صادارت قالین در کشور رو به رشد است و در آینده نزدیک از صادر شدن قالین دست‌بافت کشور به‌نام دیگر کشورها جلوگیری خواهد شد.

محمد زبیر دین پرور، رییس عمومی تجارت بین‌الملل وزارت صنعت و تجارت افغانستان می‌گوید:”قبلا در حدود 700 تا 800 میلیون دالر صادرات داشتیم. ما توانستیم صادرات خود را به 2 میلیارد دالر برسانیم. در گذشته  قالین‌های ما به نام کشورهای دیگر به اروپا و امریکا صادر می‌شد، اما اکنون تلاش داریم تا قالین‌ها افغانستان به نام دیگر کشورها صادر نشود.”

گفتنی است که ولایت‌های غربی افغانستان در تولید قالین‌های دست‌بافت از شهرت زیادی برخوردار می‌باشد  و هزاران تن  در این ولایت‌ها مصروف قالین‌بافی با سبک‌های مختلف می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA