ads

زنان متشبث در بغلان خواستار حمایت از سوی حکومت

شماری از زنان متشبث در بغلان که در بخش‌های مختلف مصروف فعالیت‌های اقتصادی هستند، از مشکلاتی مانند، بلند بودن کرایه دکان، صرفیه برق و نبود مکان مناسب برای کار و بارشان شکایت دارند. در همین حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت می‌گویند که هیچ نوع ممانعتی در برابر کار و فعالیت‌های اقتصادی زنان وجود ندارد و آنان می‌توانند با رعایت حجاب اسلامی به کاروبارشان ادامه دهند.

عتیق الله رحیمی
7 سرطان 1403
زنان متشبث در بغلان خواستار حمایت از سوی حکومت

شماری از زنان متشبث در بغلان که با سرمایه‌های اندک دست به فعالیت‌های اقتصادی زده‌اند، این روزها از مشکلات فراراه فعالیت‌های شان شکایت دارند.

 در شهر پلخمری زنان زیادی به چشم می‌خورند که در بخش‌های مختلف از جمله خیاطی، صنایع دستی، تهیه انواع خوراکی‌ها، رستورانت و تولید شیرینی‌ مشغول کار هستند. آنان از بلند بودن کرایه دکان، صرفیه برق و نداشتن مکان مناسب برای کاروبار شان شکایت داشته و از حکومت خواهان حمایت می‌باشند.

زرمینه عظیمی، مسئول یکی از رستورانت‌های زنانه در پلخمری می‌گوید:”از حکومت می‌خواهیم که ما را کمی حمایت کند. برخی پروژه‌ها و برنامه‌ها برای ما داشته باشد. ما ده‌هزار افغانی کرایه دکان می‌دهیم، اگر حمایت شویم می‌توانیم شاگرد بگیریم و کار ما رونق خواهد یافت.”

زرمینه نوابی، مسئول یک کارخانه شیرینی می‌گوید که برای حمایت از اقتصاد خانواده‌اش دست به این کار زده است.

“من خودم به کار شروع کردم تا هزینه درس و تعلیم فرزندانم را مهیا کنم. یک نفر نمی‌تواند هم هزینه درس و تعلیم  و هم تمام مصارف خانواده را تأمین کند.”

این زنان مشکلات فراراه فعالیت‌های شان را در نبود مکان مناسب، بلند بودن کرایه دکان و صرفیه برق عنوان کرده و از عدم دسترسی به  تجهیزات مناسب و مواد خام نیز شکایت دارند.

آنان از حکومت و سایر نهادهای کمک کننده می‌خواهند که راه‌اندازی نمایشگاه‌ها، سیمینارهای آموزشی و پروژه‌های حمایتی از آنان حمایت کنند.

فروهر وهاب و تمنا رسولی، دو تن از این زنان می‌گویند:”نبود جای مناسب، بلند رفتن کرایه دکان و غیره از مشکلات ما است. ما می‌خواهیم یک جای مناسب براي ما فراهم شود تا بتوانیم به فکر آرام کار کنیم.”

“از مسئولان می‌خواهیم برای ما دکان و جای مناسب تعیین کنند ویا درکرایه دکان را با ما کمک کنند ویا آنرا کمتر کنند.”

با این حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بغلان می‌گویند که آنان متعهد بر حمایت از زنان متشبث است و آنان می‌توانند با رعایت حجاب اسلامی، بدون هیچ ممانعتی به کاروبارشان ادامه دهند.

مولوی عزتمیر حقانی، آمر فرهنگ و گردشگری ریاست اطلاعات و فرهنگ بغلان می‌گوید:”برای خواهران ما این را می‌گویم که دشمن می‌گوید امارت اسلامی مانع کار زنان است، ولی می‌بینید که زنان کار می‌کنند و مانعی برای شان نيست. تنها شرط مسئولان امارت اسلامی این است که حجاب را مراعات کنند و مطابق شریعت فعالیت‌های اقتصادی شان را ادامه دهند.”

این درحالیست که این زنان می‌گویند خیلی از دختران و زنان برای رهایی از مشکلات روحی و روانی دست به فعالیت‌های اقتصادی می‌زنند، اما در بازار نیز  آنچنان زمینه رشد و پیشرفت برای آنان وجود ندارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA