ads

نشست شورای امنیت با محوریت آخرین تحولات در غزه

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه روزسه‌شنبه( 5 سرطان) با محوریت آخرین تحولات در نوار غزه برگزار شد. در این نشست تور وینسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه اعلام کردکه جنگ در غزه بی‌ثباتی را در منطقه افزایش داده و ویرانی‌ها و بحران انسانی بی‌سابقه را ببار خواهد آورد. در همین حال، نماینده امریکا در سازمان ملل هم با حمایت از اسرائیل گفت که وقت آن رسیده تا حماس اسیران اسرائیلی را آزاد کند.

ندا داریوش
6 سرطان 1403
نشست شورای امنیت با محوریت آخرین تحولات در غزه

با گذشت دوصد و 64 روز از آغاز جنگ میان حماس و اسرائیل در نوار غزه و بی نتیجه ماندن گفت‌وگوها برای آتش‌بس، بار دیگر  شورای امنیت سازمان ملل متحد با محوریت آخرین تحولات در غزه تشکیل جلسه داد.

تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه در ابتدای این جلسه اعلام کرد که جنگ در غزه منجر به افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و پیامدهای آن هم که عبارت از ویرانی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه و همچنان بحران انسانی بی‌سابقه است، بسیار نگران‌ کننده می‌باشد. وی افزود که قحطی در شمال غزه قریب‌الوقوع است و سطح گرسنگی در این باریکه بسیار بالاست.

” دامنه مرگ و میر و ویرانی در غزه فاجعه‌بار و وحشتناک است. اسرائیل با استفاده از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت، کل منطقه را ویران کرده است. کمک‌هایی که اجازه انتقال به نوار غزه را پیدا می‌کنند، بسیار کم است و پاسخگوی احتیاجات مردم نیست.”

نگرانی وینسلند از بحران گرسنگی در غزه در حالی ابراز می‌شود که به‌گفتۀ مقامات فلسطینی، 40 روز است که ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه به‌شدت کاهش یافته است. نهاد آنروا نیز هشدار داده است که چیزی به گرسنگی دسته‌جمعی در غزه نمانده است.

از سویی هم، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل هم در این جلسه با حمایت از اسرائیل گفت که وقت آن رسیده که حماس به آتش‌بس موافقت کرده و اسیران اسرائیلی را آزاد کند.

“حماس شروط دیگری به پیشنهاد آتش‌بس غزه اضافه کرده است و آمریکا در کنار دیگر میانجی‌ها در مصر و قطر تلاش دارد شکاف موجود را رفع کند تا توافق آتش‌بس حاصل شود. ساکنان غزه با گرسنگی بی‌سابقه روبه‌رو هستند و وضعیت ممکن است با اختلال در انتقال کمک‌های انسانی بدتر شود.”

اما ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد می‌گویدکه رهبران اسرائیلی با هرگونه توافق آتش بس در غزه مخالفت کرده و هنوز حملات شان را در این نوار ادامه می‌دهند.

“ما به‌خوبی از اهداف پیام‌های متناقض رهبران اسرائیلی، به ویژه بنیامین نتانیاهو، صدراعظم این رژیم آگاه هستیم. این موارد نشان می‌دهد که آنها تحت هر شرایطی به حملات شان بر غزه ادامه خواهند داد.”

نشست شورای امنیت در حالی با محوریت جنگ در غزه برگزار می‌شود که تاکنون تلاش‌های جهانی برای برقراری آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه بوده است. با این حال شمار زخمیان و کشته‌های غزه از آغاز جنگ تاکنون به بیش از یکصدوپانزه هزار تن می‌رسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA