ads

بیماران مبتلا به پیس: در جامعه با تبعیض مواجه هستیم

بیست و پنچم ماه جون روز جهانی مرض پیس(ویتیلایگو) است که از سال 2011 به اینسو در تقویم صحی جهان درج شده است. در افغانستان نیز برخی از افراد به این بیماری مبتلا بوده و می‌گویند که به دلیل بیماری شان در جامعه با رفتار نادرست برخی افراد مواجه می‌شوند. از نظر داکتران دلیل اصلی مبتلا شدن افراد به این مرض مشخص نیست و این بیماری از یک فرد به فرد دیگر انتقال نمی‌کند.

فرشته خرمی
5 سرطان 1403
بیماران مبتلا به پیس: در جامعه با تبعیض مواجه هستیم

بیست و پنجم جون با نام روز جهانی مرض پیس یا ویتیلایگو معروف شده است. اگرچه این مرض هیچ دردی به همراه ندارد، اما باعث تغییرات ظاهری در جلد شده و تاثیر جدی بر زندگی اجتماعی فرد مبتلا بجا می گذارد.

از نظر داکتران، این بیماری به دلیل ایجاد تغییر در ظاهر افراد می‌تواند سلامت روحی و روانی آنان را تحت‌تاثیر قرار دهد.

رویا که از چند سال به این سو برادرش به این مرض مبتلا می‌باشد، می‌گوید که مردم به‌دلیلی که برادر او بیماری پیس دارد، رفتار مناسب ندارند.

“مردم در برابر کسانی که پیس داشته باشند، با تبعیض برخورد می‌کنند. بردارم به این مرض مبتلا است و خیلی از افراد با او در محیط زندگی و حتی در پوهنتون رفتار نادرست دارند.”

جمعه‌خان یکی دیگر از مبتلایان مرض پیس نیز چنین می‌گوید:”من یک و نیم سال قبل به مرض پیس مبتلا شدم و حال تداوی شده ام. در زمانی که مرض پیس داشتم مردم رفتار درست با من نداشتند. من به همین خاطر بسیار مایوس می‌شدم.”

از سویی هم برخی از داکتران می گویند که دلیل اصلی مبتلا شدن به این مرض مشخص نیست و عوامل مشخص بیرونی هم وجود ندارد که باعث به وجود آمدن این ناهنجاری پوستی شود.

داکتر جمشید، متخصص جلدی می‌گوید که این مرض ساری نیست و از یک فرد به فرد دیگر انتقال نمی‌یابد.

“در بدن انسان‌ها حجراتی بانام ملانوسیت‌ وجود دارد که رنگ تولید می‌کنند و پیس هم از تخریب این حجرات به وجود می‌آید. دلیل تخریب این حجرات هم هنوز مشخص نسیت. عوامل بیرونی هم وجود ندارد که سبب این مرض شود. این مرض ساری نیست، اما اگر یکی از والدین به این مرض دچار باشد، تا 25 درصد احتمال مبتلا شدن طفل اش وجود دارد.”

او می افزاید که برای تداوی این مرض راه‌هایی از قبیل استفاده دوا، لیزر و عملیات جلدی وجود دارد.

گفتنی است که وینی هارلو یک مدل مشهور کانادایی که به عنوان سخنگوی عمومی مبتلایان پیس معروف است،  گفته است که در کودکی مردم وی  را بانام‌های گاو و خرگوش صدا می‌کردند، اما این رفتار مردم را نادیده گرفته و از بیماری خود احساس ناراحتی نمی‌کرد.

قابل یادآوری است که لک و پیس یک ناهنجاری تولید رنگ در بدن است که در آن ملانوسیت‌ها (سلول‌هایی که رنگدانه تولید می‌کنند) در قسمت‌هایی از پوست و غشاهای مخاطی تخریب می‌شوند و در نتیجه لکه‌های سفید پوست در نواحی مختلف بدن ظاهر شده و مویی که در نواحی مبتلا به پیس رشد می‌کند نیز معمولاً سفید می‌ باشد. به گفتۀ داکتران، عوامل ژنتیک، استرس و فشارهای روانی، ضعف سیستم ایمنی بدن، ضربه‌های کوچکی که به پوست وارد می‌شود و عوامل ناشناخته دیگر در بروز این بیماری تاثیرگذار است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA