ads

افزایش بیماری کانگو در کندز

مسؤلان صحی در زون شمال شرق کشور می‌گویند که در فصل گرما بیماری تب خون دهنده کانگو در این ولایت‌ها شیوع پیدا کرده است. به گفتۀ آنان، در یک ماه گذشته ده مورد مثبت این بیماری در میان باشندگان این ولایت‌ها در شفاخانه انتانی به ثبت رسیده است. در عین حال مسؤلان در شفاخانه انتانی و کوید ۱۹ کندز می‌گویند که برای مقابله با این بیماری آمادگی کامل گرفته شده است. از سوی دیگر شماری از باشندگان و مریض داران در ولایت کندز از مسؤلان می‌خواهند که این شفاخانه را از ۵۰ بستر به ۱۰۰ بستر ارتقا دهند.

عتیق‌الله رحیمی
4 سرطان 1403
افزایش بیماری کانگو در کندز

مسئولان در ریاست صحت عامه کندز می‌گویند که با گرم شدن هوا و همچنان پس از عید سعید قربان که مردم بیشتر با مواشی سر و کار دارند، واقعات مبثت بیماری کانگو در میان مردم افزایش یافته است.

به گفته آنان، در یک ماه گذشته ده واقعه مثبت بیماری کانگو در شفاخانه انتانی کندز به ثبت رسیده که بیشتر موارد آن مربوط به کندز بوده و شماری هم از ولایت‌های دیگر زون شمالشرق می‌باشند.

داکتر محمدالله حکمت، ریس صحت عامه کندز به کلید گفت که این اداره پیش از  عید قربان در هماهنگی با ریاست زراعت کندز، کمپاین آگاهی‌دهی در مورد راه‌های وقایه از این بیماری و دیگر بیماری‌های فصلی به راه انداخته شده و آمادگی‌های لازم برای مقابله با این بیماری‌ها روی دست گرفته شده است.

” بیماری کانگو بیشتر در تابستان شیوع پیدا می‌کند. تاکنون ده واقعه مثبت کانگو به ثبت رسیده که مبتلایان آن تحت در مان قرار دارد و آمادگی کامل برای رسیدگی به این بیماران وجود دارد. وضعیت صحی این بیماران هم قناعت بخش است.”

در همین حال مسئولان در شفاخانه ۵۰ بستر انتانی و کوید ۱۹ کندز می‌گویند که تعداد واقعات کانگو نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته است.

آنان می‌افزایند که عامل اصلی این بیماری نوعی کنه است که در پست حیوانات پیدا شده و با تماس انسان با پست، گوشت ویا خون حیوانات، این بیماری به انسان منتقل می‌شود.

داکتر قیام‌الدین صافی، آمر شفاخانه حوزوی انتانی و کوید ۱۹ کندز به کلید می‌گوید:”علائم این بیماری شامل تب شدید و خون ریزی است. بعضی معاینات خون اينجا انجام می‌شود و بعد از آنکه مثبت تشخيص شد، ما برای تداوی آن آمادگی کامل داریم و ادویه کافی نیز موجود است.”

به گفتۀ او علاوه‌بر این بیماری، مبتلایان ویروس کوید- ۱۹، سرخکان، اسهالات، کولرا  و دیگر بیماران انتانی در این شفاخانه تحت تداوی قرار دارند که با افزایش گرمی هوا شماری از این بیماران نیز افزایش یافته است.

در همین حال شماری از باشندگان کندز و ولایات همجوار که بیماران شان را به این شفاخانه آورده می‌گویند که به بیماران آنان به درستی رسیدگی می‌شود، اما با افزایش بیماران ۵۰ بستر در این شفاخانه کافی نیست.

آنان از مسئولان می‌خواهند که این شفاخانه را از ۵۰ بستر به ۱۰۰ بستر ارتقا دهند.

سیف‌الله یکی از باشندگان تخار که بیمارش را به این شفاخانه آورده است می‌گوید:”مریص ما یک ماه می‌شود که به بیماری کانگو مبتلا شده، هنور تشخیص قطعی نشده است. ما را از تخار به اینجا فرستاده و داکتران می‌گویند که کانگو است.”

فیاض، یکی از باشندگان کندز که پسرش به بیماری کانگو متبلا است می‌گوید:”‌اینجا به بیماران رسیدگی می‌شود، اما از مسؤلان می‌خواهیم که این شفاخانه را ارتقا دهند و بسترهای آنرا بیشتر کنند، چون بستر کم است و خیلی مریضان پس می‌روند.”

گفتنی است که سال گذشته این مرض در کندز جان چندین تن را گرفت.

کانگو یک بیماری ساری با علایمی مانند: تب شدید، سردردی و سرگیجه، درد عضلات، شکم و کمر، حالت تهوع، استفراغ و خونریزی می‌باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA