ads

افزایش بیماری‌های فصلی در میان کودکان در هرات

مسئولان شفاخانه حوز‌وی هرات می‌گویند که با شدت گرفتن گرمی هوا، بیماری‌های فصلی به ویژه اسهال و استفراغ میان اطفال در این ولایت افزایش یافته است. آنان می‌گویند که در جریان یک ماه گذشته، بیش از 336  کودک مبتلا به اسهال و استفراغ در این شفاخانه تحت تداوی قرار گرفته‌اند. در همین حال داکتران رعایت نکردن حفظ الصحه شخصی، محیطی و هم‌چنان قرار گرفتن کودکان در معرض نور مستقیم آفتاب را از عوامل اساسی افزایش مبتلایان این بیماری‌ها عنوان می‌کنند.

رقیه حسینی
4 سرطان 1403
افزایش بیماری‌های فصلی در میان کودکان در هرات

با شدت گرفتن گرمی هوا مسئولان در شفاخانه حوزوی ولایت هرات می‌گویند که بیماری‌های فصلی چون: اسهال، استفراغ و گرما زدگی در میان کودکان افزایش یافته است.

داکتر میرویس عابدی، مسئول بخش اطفال این شفاخانه می‌گوید روزانه بیش از  یک هزار کودک مبتلا به امراض مختلف که بیشتر آنان به اسهال و استفراغ  دچار می‌باشند، جهت تداوی به این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

“براساس آمارها، طی یک ماه گذشته بیش از  336 قرد مبتلا به بیماری‌های اسهال و استفراغ بستر شدند و خدمات صحی داخل بستر را دریافت کردند.”

 او می‌افزاید که در یک ماه گذشته بیش از بیست و پنج هزار طفل مبتلا به اسهال و استفراغ، سرخکان و ملاریا در بخش اطفال شفاخانه حوزوی هرات تحت درمان قرار گرفته‌اند.

 در همین حال داکتران رعایت نکردن حفظ الصحه شخصی، محیطی و هم‌چنان قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب را از عوامل اساسی مبتلا شدن  کودکان به این بیماری‌ها عنوان می‌کنند.

داکتر فائزه آراد، می‌گوید که با شدت گرفتن گرما بیماری‌های چون: گرما‌زد‌گی، استفراغ، اسهالات و کولرا در میان مردم به ویژه کودکان شیوع پیدا می‌کند.

“به‌خاطر وقایه از گرما‌زدگی، اسهال و استفراغ در بین اطفال، درجه حرارت محیط باید پائین آورده شود، مصرف مایعات زیاد گردد و توصیه من به تمام مادران این است که نظافت شخصی و میحطی خود و  کودکان شان را رعایت کنند. تمام  کودکان باید به  موقع به واکسین شوند.”

از سویی هم شماری  از مراجعه کنندگان شفاخانه حوزوی هرات بر ارایه خدمات بهتر به مریضان تاکید داشته و ‌می‌گویندکه با افزایش تعداد مراجعین، با تسهیلات نیز افزایش یابد.

نثار احمد، یکی از باشندگان هرات که برای تداوی کودک بیمارش به شفاخانه حوزوی آمده می‌گوید:”کودکم اسهال و استفراغ بود، به این دلیل به شفاخانه آوردم تا به وضعیت‌اش رسیدگی شود. مردم باید خیلی احتیاط کنندتا مثل ما سرگردان و پریشان نشوند”.

عبدالحمید که از ولایت بادغیس برای تداوی کودک مریض خود به شفاخانه حوزوی هرات آمده، چنین می‌گوید:”در قلعه نو مریضی طفلم را زردی تشخیص دادند. اینجا هم که آمدیم دوا دادند و وضعیت‌اش خوب شده بود، اما از دو یا سه شب به این طرف تب شدید همراه با اسهال و استفراغ دارد. به‌خاطر تب بسیار زیادش تمام دهان و گلویش شاریده است.”

این در حالیست که همه ساله با شدت گرفتن گرمی هوا در فصل تابستان و از سویی هم رعایت نکردن حفظ الصحه از سوی شهروندان، بیماری‌های گرمازدگی و اسهال و استفراغ در میان اطفال گسترش می‌یابد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA