ads

وزارت اقتصاد خواهان رفع تحریم‌های اقتصادی از برابر افغانستان

مسئولان دروزارت اقتصاد می‌‌گویند که منجمد شدن ذخایر ارزی افغانستان و تحریم‌های اقتصادی، کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده و باعث گسترش فقر نیز  شده است. با این حال مقام‌های وزارت امور خارجه می‌گویند که در سومین نشست دوحه درکنار سایر مسائل، روی سکتور خصوصی، مسائل بانکی و مالی افغانستان نیز بحث خواهد شد.

کلید
3 سرطان 1403
وزارت اقتصاد خواهان رفع تحریم‌های اقتصادی از برابر افغانستان

با نزدیک شدن زمان برگزاری سومین نشست دوحه، مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که قرار است در این نشست روی سکتور خصوصی و مسائل بانکی افغانستان نیز بحث شود.

ذاکر جلالی، رییس اداره سوم سیاسی وزارت امور خارجه در شبکه ایکس نوشته است که برخلاف نشست‌های قبلی دوحه، شرایط برای شرکت هیئت افغانستان در سومین نشست فراهم شده و در این نشست مشکلات سکتور خصوصی، مالی و بانکی افغانستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در همین حال، مسئولان در وزارت اقتصاد نیز از جامعه جهانی می‌خواهند که در این نشست، تحریم‌های اقتصادی که مسایل بانکی نیز شامل آن می‌باشد، از برابر افغانستان باید برداشته شود.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو کلید می‌گوید که وضع تحریم‌های اقتصادی بر افغانستان از سوی جامعه جهانی، تاثیرات منفی را روی سکتور خصوصی و در مجموع روی اقتصاد کشور بجا گذاشته است.

“ذخایر ارزی سرمایه ملی مردم ا فغانستان است و برای استحکام نظام مالی و تسهیل تجارت با جهان نقش مهم دارد. ازسویی هم منجمد شدن این ذخایر کمک‌های جامعه جهانی به مردم افغانستان را نیز با مشکلات مواجه کرده است.”

در همین حال برخی از آگاهان امور اقتصادی، سومین نشست دوحه را بهترین فرصت برای رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی افغانستان می‌دانند.

نصیر رنجبر، یکتن از این آگاهان می‌گوید:”هرچند در سومین نشست دوحه، کشورهای اشتراک کننده درمورد سرنوشت ذخایر ارزی افغانستان و مشکلات بانکی که از این ناحیه به وجود آمده، تصمیم نخواهند گرفت، اما برای امارت اسلامی این یک موضوع مهم است که باید روی آن بحث و گفت‌وگو شود.”

محب‌الله شریف، یکتن دیگر از آگاهان امور اقتصادی به  این باور است که اگر تحریم‌های اقتصادی از برابر افغانستان برداشته شود، شرایط سرمایه گذاری‌های خارجی در افغانستان بیشتر فراهم می‌شود و بیکاری نیز کاهش می‌یابد.

 “رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی از برابر افغانستان، تاثیرات مثبت روی زندگی مردم بجا می‌گذارد و در انکشاف و بلند رفتن عاید سرانه کشور نقش مهم خواهد داشت.”

قرار است سومین نشست دوحه از 30 جون تا اول ماه جولای سال جاری میلادی، با حضور نمایندگان کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی و با میزبانی سازمان ملل متحد برگزار گردد.

با این حال مقام‌های امارت اسلامی اعلام کرده‌اند که در این نشست نماینده امارت اسلامی نیز اشتراک خواهند کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA