ads

نبود بازار فروش و بلند رفتن قیمت مواشی

با فرا رسیدن عید سعید قربان، شماری از باشندگان ولایت هرات می‌گویند که از یک سو قمیت مواشی افزایش یافته و از سوی دیگر به‌دلیل مشکلات اقتصادی، مردم توان خریداری مواشی برای قربانی را ندارند. ازسوی دیگر مسئولان در ریاست شاروالی ولایت هرات از نظارت و کنترول بر نرخ مواشی در این ولایت اطمینان می‌دهند.

روح الله دانش
27 جوزا 1403
نبود بازار فروش و بلند رفتن قیمت مواشی

همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان، شماری از باشندگان ولایت هرات از افزایش قیمت مواشی سخن زده و می‌گویندکه به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید قربانی با قیمت گزاف را ندارند.

 در عین حال برخی از فروشندگان مواشی می‌گویند با وجود آن که  در قیمت مواشی تغییری ایجاد نشده، اما بازار فروش با رکود مواجه شده است.
 حبیب‌الله کریمی، یک تن از باشندگان ولایت هرات که مصارف 8 عضو خانواده‌اش را از طریق کارگری تامین می‌کند و به‌خاطر خرید قربانی به بازار فروش مواشی آمده، در صحبت با کلید می‌گوید:”قیمت مواشی از 7 هزار افغانی شروع تا 30 هزار افغانی می رسد. یک گوسفند را قیمت کردیم به 28 هزار افغانی نرخ دادند. امسال به دلیل بارندگی‌ها مردم مالدار کمتر مواشی شان را به‌فروش می‌رسانند. وضع اقتصادی مردم هم خوب نیست و قربانی نمی‌توانند.”

عبدالکریم، یک تن دیگر از باشندگان ولایت هرات می‌گوید که به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید قربانی را با قیمت گزاف ندارد. وی علت بلند رفتن قیمت مواشی را در کمبود مواشی در بازار عنوان می‌کند.
“امسال آب و علف زیاد است و مواشی هم قبلا زیاد از کشور بیرون شده. همچنین تا زمانی که مردم مالدار محتاج نباشند مواشی خود را به فروش نمی‌رسانند. قیمت‌ها نسبت به سال گذشته فرق کرده است. معمولی ترین گوسفند به هشت هزار افغانی است، اما اقتصاد مردم هم ضعیف است.”

در همین حال شماری از فروشندگان مواشی در بازار  از رکود بازار شان ابراز نگرانی می‌کنند.

شمس‌الدین، یک تن از فروشندگان مواشی که از دو روز به اینسو 15 گوسفندش را جهت فروش به بازار آورده، می‌گوید که تاکنون تنها یک گوسفندش را با نرخ اندک به فروش رسانده است.

“پانزده گوسفند آوردم، یکی را فروختم و مجبورم چهارده رأس دیگر را پس به خانه ببرم. از قیمتی که خریدیم یک هزار افغانی کمتر می‌فروشم، ولی کسی خریدار نیست. بازار به زمین خورده است، مردم قربانی نمی‌کند، کار نیست که مردم پول داشته باشد.”

از سویی هم مسئولان در ریاست شاروالی ولایت هرات از تلاش‌ها برای کنترول قیمت مواشی سخن زده و می‌گویند که در قیمت مواشی نسبت به گذشته تغییر زیادی نیامده است.

عبدالهادی نوری، سخنگوی ریاست شارولی این ولایت در صحبت با کلید می‌گوید:”اداره شاروالی در ساحات مختلف شهر مکان‌های فروش مواشی را تعیین کرده، در نظم شهر هم باید مردم با ما همکار باشند. شاروالی هرات همچنین به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، جهت کنترول نرخ‌ها آمادگی کامل دارد و همه روزه نرخ‌ها در بازار تحت نظارت و بررسی می‌باشد.”

گفتنی است همه ساله با فرا رسیدن عید سعید قربان قیمت مواشی در اکثر ولایت‌های کشور افزایش می‌یابد و این امر رفته رفته به یک عرف ناپسند در جامعه مبدل شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA