ads

امارت اسلامی: تاجکستان مخالف اشتراک افغانستان در فعالیت‌های سازمان شانگهای نیست

امارت اسلامی در پاسخ به اظهارات ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان که گفته با وجود توافق اکثر اعضای سازمان شانگهای با حضور افغانستان در فعالیت‌های این سازمان، تاجکستان در این زمینه مخالفت دارد، اعلام کرده که تاجکستان این خبر را تایید نمی‌کند. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که افغانستان خواهان روابط نیک با تمامی کشورهای جهان به‌شمول تاجکستان می‌باشد.

ندا داریوش
27 جوزا 1403
امارت اسلامی: تاجکستان مخالف اشتراک افغانستان در فعالیت‌های سازمان شانگهای نیست

پس از آنکه ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان از مخالفت تاجکستان با اشتراک افغانستان در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای سخن گفت، مقامات امارت اسلامی در واکنش به این سخنان وی می‌گویند که تاجکستان این سخنان را رد کرده است.

هرچند کابلوف در صحبت با یک رسانۀ روسی ابراز امیدواری کرده که تاجکستان هرچه عاجل موضعش را در این رابطه بازنگری کند، اما امارت اسلامی می‌گوید که با هیچ کشوری مشکلی ندارد و خواهان روابط نیک با تمامی کشورها بشمول تاجکستان می‌باشد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید:”تاجکستان این خبر را رد کرده است. این مسئله به روابط بین روسیه و تاجکستان برمی‌گردد و به افغانستان ربطی ندارد. تعامل بین افغانستان و تاجکستان خوب بوده و خواهان خوبتر شدنش استیم. امارت اسلامی با هیچ کشوری مشکل ندارد و با تمامی کشورها خواهان روابط نیک می‌باشد.”

با این حال برخی از آگاهان به این نظر اند که حکومت کنونی نباید به هرکسی اجازه دهد تا روابط افغانستان را با همسایه‌هایش زیر سوال ببرد.

عبدالشکور دادرس، یکی از آگاهان سیاسی به این نظر است که کشورهای همسایه با افغانستان روابط نیک دارند و این روابط به نفع همه می‌باشد.

“باید در رابطه به مشکلات با تاجکستان و دیگر کشورهای همسایه گفت‌وگو شود تا کسی فرصت نیابد که روابط افغانستان را با کشورهای دیگر زیر سوال ببرد. بهتر است که اختلافات از بین برود، زیرا اگر ادامه یابد به نفع هیچ کسی نیست.”

حسن حسن زی، دیگر آگاه سیاسی مخالفت تاجکستان با شامل شدن افغانستان در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای را مربوط به عدم رسمیت امارت اسلامی دانسته و می‌گوید:”آنان استدلال می کنند که امارت اسلامی نخست باید از سوی کشورها به رسمیت شناخته شود، سپس عضویت سازمان همکاری شانگهای را کسب کند.”

این درحالی است که مقامات امارت اسلامی تاکید دارند که اشتراک افغانستان به عنوان عضو ناظر در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای حق افغانستان است که با عدم اشتراک افغانستان همکاری‌ها در بخش مبارزه با تهدیدات امنیتی، مبارزه علیه مواد مخدر، همکاری‌های بشری و تطبیق پروژه‌های زیربنایی در افغانستان با مشکل مواجه خواهد شد.  

گفتنی است که آخرین نشست وزرای خارجه سازمان شانگهای در تاریخ ۲۰ و ۲۱ سال روان میلادی در قزاقستان برگزار شد. افغانستان قبل از اگست ۲۰۲۱، به عنوان کشور ناظر در فعالیت‌های سازمان همکاری شانگهای اشتراک می‌کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA