ads

امارت اسلامی در نشست گروه تماس فارمت مسکو در تهران اشتراک نکرد

امروز شنبه (19 جوزا) نشست گروه تماس فارمت مسکو با حضور نمایندگان کشورهای چین، روسیه، پاکستان و ایران، در تهران برگزار شد که سومین نشست دوحه، یکی از موضوعات عمده‌ی بحث آن بود.

کلید
19 جوزا 1403
امارت اسلامی در نشست گروه تماس فارمت مسکو در تهران اشتراک نکرد

امارت اسلامی نیز به این نشست که ایران آن‌را نشست کمیته‌ی تماس منطقه‌یی خوانده است، دعوت شده بود، اما در آن اشتراک نکرد.

ذاکر جلالی، رییس سوم سیاسی وزارت امور خارجه، در صحفه‌ی ایکس خود نوشته که مقام‌های حکومت سرپرست، در حال گفت‌وگو با طرف‌های ذیربط در مورد سومین نشست دوحه‌ اند.

در همین حال فضل‌الرحمن اوریا، مبصر سیاسی می‌گوید که حضور افغانستان در نشست گروه تماس فارمت مسکو در تهران، مهم بود.

او می‌افزاید که اشتراک کنندگان این نشست می‌خواهند با یک موقف واحد، در سومین نشست دوحه، اشتراک کنند:” در این نشست کشورها می‌خواهند که با یک توحید نظریات به محوریت افغانستان، وارد سومین نشست دوحه شوند و این‌که چرا امارت اسلامی در این نشست اشتراک نکرده است، حتما دلایل خود را دارد.”

این در حالی‌ست که امارت اسلامی، از سازمان ملل متحد خواسته است تا یک اجندای قابل قبول تمام طرف‌ها برای نشست دوحه، ترتیب کند.

روح‌الله هوتک، مبصر سیاسی می‌گوید که رفع تحریم‌ها، سپردن چوکی افغانستان در سازمان ملل متحد به امارت اسلامی و به‌رسمیت شناختن حکومت کنونی، شرط‌های امارت اسلامی برای اشتراک در سومین نشست دوحه است.

هوتک افزود:” یک دلیل عدم حضور نماینده‌ی امارت اسلامی در دومین نشست دوحه، عدم شریک‌سازی اجندا بود و آنچه که دیده شد، هدف اصلی آن نشست به چالش کشیدن امارت اسلامی در میدان سیاست بود.”

گفتنی‌ست که روزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گفته است که کار روی اجندای سومین نشست دوحه جریان دارد.

او تاکید کرد که تلاش می‌شود تا اجندای قابل قبول تمام طرف‌ها برای این نشست ترتیب شود.

گفتنی‌ست که سومین نشست دوحه، از 30 جون تا اول ماه جولای سال جاری میلادی، با حضور نمایندگان کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی، با میزبانی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA