ads

استقبال امارت اسلامی از تصمیم قزاقستان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی از اقدام قزاقستان مبنی بر حذف نام امارت اسلامی از لیست سیاه آن کشور استقبال نموده و می‌گوید که سایر کشورها نیز باید مانند قزاقستان عمل کنند. به گفتۀ وی، جامعه جهانی اکنون به این واقعیت پی برده که امارت اسلامی یک حکومت واقعی بوده و خواهان ایجاد روابط خوب سیاسی واقتصادی با کشورهای دیگر است.

کلید
15 جوزا 1403
استقبال امارت اسلامی از تصمیم قزاقستان

پس از اعلام آمادگی روسیه برای حذف نام امارت اسلامی از فهرست سیاه،  قزاقستان در این زمینه پیش قدم شده و اعلام کرده که امارت اسلامی را از فهرست سیاه خارج کرده است تا تعامل اقتصادی با افغانستان توسعه یابد.

قاسم جومارت توقایف، ریيس جمهور این کشور روز دوشنبه در نشست رییسان پارلمان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در آلماتا، دلیل این اقدام را گسترش تعامل اقتصادی با افغانستان خواند.

با این حال ذبیح الله محاهد، سخنگوی امارت اسلامی ضمن استقبال از این اقدام قزاقستان، می‌گوید که سایر کشورها نیز باید گام‌های مشابه بردارند.

” اکنون کشورها به این واقیعت پی برده‌اند که امارت اسلامی یک حکومت قانونی و واقعی می‌باشد و خواهان ایجاد روابط خوب با همه کشورها به‌خصوص کشورهای منطقه است. بدون شک این اقدام  هم به نفع قزاقستان و هم به نفع افغانستان تمام می‌شود.”

با این حال برخی از مبصرین سیاسی می‌گویند که دپلوماسی فعال امارت اسلامی با کشورهای منطقه باعث شده تا قزاقستان دست به چنین اقدامی بزند.

مقصود حسن زاده، یکتن از این مبصرین سیاسی می‌گوید:”قزاقستان به این موضوع پی برده که امارت اسلامی یک حکومت شفاف بوده و به سایر کشورها هیچ آسیب نمی‌رساند. بنابراین امارت اسلامی را از لیست سیاه خود بیرون کرد.”

از سویی هم مطیع‌الله آرین پور، یکتن دیگر از مبصرین سیاسی می‌گوید که این کار احتمالا به هدایت روسیه صورت گرفته باشد.

” این اقدام قزاقستان احتمالا می‌تواند یک آزمایش نیز باشد، تا اینکه فهمیده شود طرف مقابل که امارت اسلامی است، چگونه می‌تواند تعامل جدید را روی دست گیرد و مفید واقع شود.”

به گفتۀ وی، بیرون شدن نام امارت اسلامی از فهرست سیاه قزاقستان، احتمالا یک قدم نخست برای به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی باشد، اما نمی‌توان گفت که این کار صد درصد خواهد شد.

اینکه پس از اقدام قزاقستان واکنش سایر کشورهای آسیای میانه در قبال امارت اسلامی چه خواهد بود و آیا رویکرد آنان نیز مشابه خواهد بود یا خیر؟ گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA