ads

سیلاب‌ها در بغلان دمار از روزگار مردم برآورد

باگذشت نزدیک به دو هفته از سرازیر شدن سیلاب‌ها در ولایت بغلان هنوز آمار دقیق از تلفات و خسارات این رویداد در دست نیست. مسئولان محلی در ولایت بغلان تاکنون آمار جان باختگان را ۱۶۵ تن و شمار زخمیهارا  ۲۶۵ تن  اعلام کرده‌اند، اما مسئولان ریاست مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت می‌گویند که هنوز آمار دقیقی از خسارات و تلفات ناشی از این سیلابها را در اختیار ندارند، زیرا باگذشت هر روز  آمار در حال تغییر است. این مسؤلان در عین حال می‌گویندکه  روند کمک رسانی به شدت ادامه دارد. در همین حال، شماری از سیلابزدگان می‌گویند که سیلابها تمامی دار وندارشان را  نابود کرده و نیاز به کمک های فوری دارند.

عتیق الله رحیمی
6 جوزا 1403
سیلاب‌ها در بغلان دمار از روزگار مردم برآورد

سرازیر شدن سیلاب‌های ویرانگر در ولایتهای بغلان و تخار در کنار تلفات  سنگین انسانی، هزاران منزل مسکونی را نیز ویران کرده و خسارات هنگفت مالی بجا گذاشته است.

مسؤلان مبارزه با حوادث طبیعی بغلان میگویندکه آمار نهایی تلفات، زخمی‌ها و خانه‌های  تخریب شده در دست نیست، زیرا شمار تلفات هر روز در حال افزایش است.

هدای‌ الله همدرد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی بغلان در صحبت با کلید میگوید که روند کمک رسانی از سوی نهادهای کمک رسان، مسئولان حکومتی و  مردم به‌گونۀ جدی آغاز  شده است.

“در ولسوالی گذرگاه نور ۵۰ خیمه، در بغلان مرکزی ۷۰ خیمه و در برکه ۹۰ خیمه در کتگوریی اول فرستادیم. کمک‌های مؤسسات هم آغاز شده است. یوناما هم کمک‌های خود را شروع کرده. از طرف حکومت هم برای خانواده‌های شهدا یکصد هزار افغانی و برای زخمیها ۵۰هزار افغانی توزیع شده است واین روند ادامه دارد.”

در همین حال ملا علم مجیدی، سخنگوی والی بغلان در مورد آخرین آمار تلفات به کلید می‌گوید:”براساس آخرین آمار، ۱۶۰ تن شهید و ۲۶۵ زخمی داریم. بررسی در ساحات هنوزهم جریان دارد.”

از سوی دیگر شماری از سیلاب زدگان در بغلان می‌گویندکه شمار تلفات هر روز در حال افزایش است ومیزان  خسارات بجا مانده از این سیلاب‌ها غیر قابل سنجش است.

حمیدالله همدرد، رییس یکی از شوراهای مردمی در دشت فلول ولسوالی برکه می‌گوید که در منطقه دشت فلول که ۱۴ شورا دارد، بیش از چهار هزار خانواده از سیلاب‌ها متضرر شده‌اند.

به گفتۀ وی، تنها در دشت فلول بیش از ۸۰ تن جان باخته، نزدیک به ۲۰۰ تن زخمی شده‌اند که از ۳۰۰ منزل  مسکونی هیچ اثری باقی نمانده است.

” ازحکومت و مؤسسات داخلی و خارجي می‌خواهیم که برای کسانی که خانه‌های شان کاملا تخریب شده است، خانه بسازند. برای کسانی که شهید و زخمی دارند، یا خانه‌های شان نیمه تخریب شده، زمین‌های زراعتی و چاه‌های آب شان تخریب شده، خواهان کمک عاجل هستيم.”

حمیدالله همدرد، رییس شوراهای مردمی دشت فلول همچنان گفت که دو مکتب، بیش از ۱۲ مسجد و چندین مرکز صحی نیز به گونۀ کامل تخریب شده است.

مراد علی، یکی از بزرگان منطقه شیخ‌جلال ولسوالی بغلان مرکزی می‌گوید که تنها در منطقه آنان بیش از ۵۰ تن جان باخته و خانه‌ها، چاه‌های آب آشامیدنی و ذخیره‌های آب همه از بین رفته‌اند.

“برای تعدادی از مردم خیمه توزیع شده و در خیمه زندگی می‌کنند. از مسئولان حکومتی و مردمی خیلی تشکر می‌کنیم که کمک‌های در توان شان را برای ما انجام دادند، اما مردم به همه چیز ضرورت دارند. کسانی که مصیبت زده هستند و کسانی که نيستند به کمک نیاز دارند.”

از سوی دیگر شماری ازآسیب دیدگان در بغلان می‌گویند که مراکز صحی و مکتب‌ها تخریب شده و مراکز صحی سیار نمی‌تواند به مشکلات مردم رسیدگی کند.

شفیع‌الله، یکی از باشندگان ولسوالی برکه به کلید می‌گوید:” هشت روز شده است کودکان ما مکتب نمی‌روند، سه چهار طفل از خانه خودماست. مراکز صحی سیار  به مشکلات صحی مردم رسیدگی نمی‌توانند، ما می‌خواهیم که برای کودکان ما خیمه زده شود تا آنان بتوانند به درس‌های شان ادامه دهند.”

 برخی از باشندگان ولسوالی برکه بغلان، این سیلاب‌ها را در یک قرن گذشته بی‌سابقه توصیف می‌کنند.

مولوی عتیق‌لله، یکتن از بزرگان دشت فلول ولسوالی برکه می‌گوید، بر اساس روايت‌های مردمی، حدود ۱۶۰ سال پیش نیز سیل بزرگ و ویرانگر به دشت فلول سرازیر شده بود که خانه‌های زیادی از مردم را تخریب و تلفات زیادی بجا گذاشت.

” این سیلاب‌ها ادامه دارد، مناطقی در ولایت سمنگان به نام‌های فلول، دشت ایشان و آق‌چشمه وجود دارند که مردمان اینجا به دلیل سیلاب‌ها به آن مناطق نقل مکان کرده‌اند. اگر از آنها نیز پرسیده شود، همين‌گونه می‌گویند. دولت باید این مردم راه به جای دیگری انتقال دهد.”

این درحالی است که مسؤلان محلی در تخار و بدخشان  نیز می‌گویند که در نتیجه سیلاب‌های اخیر، دستکم ۳۵ تن در این ولایت‌نا جان باخته و نزدیک به ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند و خسارات زیادی نیز بجا مانده است.

گفتنی است که سیلاب‌ها در ولایت‌های غور، فاریاب و شماری از ولایت‌های دیگر نیز تلفات  و خسارات سنگینی  بجا گذاشته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA