ads

مجاهد: کشورها برای حل مشکلات به‌گونه‌ی مستقیم با امارت اسلامی ارتباط برقرار کنند

تام‌وست؛ نماینده‌ی خاص امریکا در امور افغانستان هفته‌ی گذشته، به امارات متحده عربی و ترکیه سفر نموده و با مقام‌های این کشورها در مورد افغانستان گفت‌وگو کرده است.

کلید
5 جوزا 1403
مجاهد: کشورها برای حل مشکلات به‌گونه‌ی مستقیم با امارت اسلامی ارتباط برقرار کنند

او در صفحه‌ی ایکس خود نوشته است که در جریان سفر دو روزه‌اش به ترکیه، با مقام‌های این کشور در مورد برخی موضوعات به‌شمول حمایت از تلاش‌ها برای کمک‌رسانی در شمال افغانستان و حمایت از حقوق بشر افغان‌ها بحث کرده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی، در واکنش به این سفرهای تام وست، به کلید می‌گوید که کشورها برای حل مشکلات، باید به گونه‌ی مستقیم با امارت اسلامی ارتباط برقرار کنند.

مجاهد گفت:” چیزی که برای افغانستان مهم است، ارتباطات مستقیم با امارت اسلامی و پیدا کردن راه‌های حل دیپلوماسی می‌باشد؛ در غیر آن این گشت زنی‌های حاشیوی، درد اساسی را دوا نمی‌کند.”

مجاهد می‌افزاید که امارت اسلامی، با کشورهای زیادی در منطقه، در ارتباط است و یک کمربند خوب دیپلوماتیک را  ایجاد کرده است.

در همین حال، شماری از مبصرین سیاسی می‌گویند که تام وست در سفرهایش به امارات متحده عربی و ترکیه، برای منافع امریکا در افغانستان تلاش می‌کند.

عبدالجمیل شیرانی؛ مبصر سیاسی به کلید می‌گوید، جلب همکاری ترکیه و امارات متحده‌ی عربی در زمینه‌ی تشویق امارت اسلامی برای اشتراک در سومین نشست دوحه، یکی از اهداف دیگر تام وست در این سفرها می‌تواند باشد.

او افزود:” امریکا برای تامین منافع خود در افغانستان، راه‌های مختلف را جست‌وجو می‌کند، اکنون این کشور تلاش دارد تا به همکاری ترکیه و امارات متحده عربی، بر امارت اسلامی فشار آورد تا خواست‌های امریکا را  بپذیرد.”

از سویی هم فضل‌الرحمن اوریا؛ دیگر مبصر سیاسی می‌گوید، سفرهای تام وست به امارات و ترکیه، مانند سفرهای قبلی او نتایجی در پی نخواهد داشت:” تام وست نمی‌تواند با این سفرها اهداف امریکا را در افغانستان تامین کند، به نظر من ساده‌ترین راه این است که امریکا به‌گونه‌ی مستقیم با امارت اسلامی وارد مذاکره شود، چنانچه روس‌ها این‌گونه سیاست را  در پیش گرفته‌اند.”

مجاهد در حالی بر برقراری ارتباط مستقیم کشورها با امارت اسلامی تاکید می‌کند که افزایش تعامل میان جامعه‌ی جهانی و امارت اسلامی، یکی از موضوعات عمده‌ی بحث در سومین نشست دوحه خواهد بود.

این نشست با حضور نمایندگان خاص کشورهای مختلف جهان در امور افغانستان و برخی نهادهای بین‌المللی، از 30 جون تا اول ماه جولای سال جاری میلادی، با میزبانی سازمان ملل متحد برگزار می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA