ads

سیلاب‌ها به آبدات تاریخی غور آسیب زده است

شماری از فعالان فرهنگی در ولایت غور می‌گویند که سرازیر شدن سیلاب‌ها در روزهای پسین، به تمامی آبدات تاریخی این ولایت بشمول منار جام، آسیب جدی رسانده است. آنان ابراز نگرانی می‌کنند که اگر برای حفاظت و مرمت آبدات تاریخی بزودی اقدامی صورت نگیرد، خیلی از این آبدات به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

 رقیه حسینی
2 جوزا 1403
سیلاب‌ها به آبدات تاریخی غور آسیب زده است

 شماری از فرهنگیان در ولایت غور، می‌گویند که سیلاب‌های پسین، در کنار تلفات جانی و مالی به آثار تاریخی و باستانی این ولایت، به ویژه منار جام آسیب جدی زده است.

عبدالقیوم وزیری، یکی از این فرهنگیان وضعیت منار جام را نگران کننده عنوان کرده، می‌گوید که این بنای تاریخی در خطر فرو ریزیی قرار دارد، اما تاکنون هیچ‌گونه توجهی به حفاظت و یا مرمت آن نشده است.

” چند سال قبل نیز سیلاب‌ها قسمت‌های تحتانی منار جام را در خطر ویرانی قرار داد، اما هیچ کاری بنیادی برای آسیب شناسی و حفظ و مرمت این بنا صورت نگرفت. اگر باز هم اقدامی صورت نگیرد این بنا ویران خواهد شد.”

در همین حال نظرمحمد ثاقب، یکی دیگر از فعالان فرهنگی می‌گوید که سیلاب‌های اخیر صدمات جدی را بر بدنه این منار وارد ساخته و بسیاری از تزئینات تاریخی آنرا از بین برده است.

 او هشدار می‌دهد که اگر حکومت و نهادهای فرهنگی به‌خصوص یونسکو به گونۀ فوری در زمینه حفاظت از منار جام  اقدامی را روی دست نگیرند، این بازمانده تاریخی بزودی فروخواهد ریخت.

“امارات اسلامی به آسانی می‌تواند در قسمت ساخت دیوار‌های استحکامی در اطراف منار جام اقدام کند تا حداقل مسیر سیلاب تغییر یابد. از سازمان یونسکو هم چندین مرتبه خواستار همکاری شدیم، چون اگر در زمینۀ ترمیم تزئینات بیرونی منار توجه نشود، نشانه‌های تمدنی خود را از دست داده و بزودی نابود خواهد شد”.

 با این حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ غور با تائید وضعیت ناگوار آبدات تاریخی در این ولایت، می‌گویند که سیلاب‌های اخیر شمار زیادی از ساحات باستانی این ولایت را تخریب کرده است.

مولوی عبدالحی زعیم، رییس این اداره با ابراز نگرانی از وضعیت ناگوار منار جام، می‌گوید که این آبده تاریخی اکنون با خطر فرو ریزی مواجه است.

“از اثر سیلاب‌های اخیر منار جام آسیب دیده است. سیلاب‌ها به بدنه منار اصابت کرده و به داخل آن هم راه پیداکرده است. به دلیل مسدود بودن راه‌های مواصلاتی، تا به حال کدام رسیدگی به این منار صورت نگرفته است”.

او از حکومت مرکزی ونهادهای فرهنگی‌ می‌خواهد که برای ترمیم و بازسازی ساحات باستانی آسیب دیده، اقداماتی را روی دست بگیرند.

بر بنیاد آمار مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ غور، در این ولایت حدود 450 آبده تاریخی وجود دارند که از این میان منار جام  با بیش از 800 سال قدامت، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آبده تاریخی در ولایت غور شمرده می‌شود.

این منار خشتی و در هفتاد کیلومتری شهر فیروزکوه؛ مرکز ولایت غور در ولسوالی شهرک این ولایت موقعیت دارد که براساس روایت‌ها، در دوران سلطان غیاث‌الدین غوری ساخته شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA