ads

تاکید بر تعامل با افغانستان درنشست شانگهای

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در آستانه؛ پایتخت قزاقستان برگزار گردید. تامین امنیت و ثبات در افغانستان از سوی اشتراک کنندگان این نشست مطرح شده است، اما نماینده حکومت کنونی افغانستان در آن حضور ندارد. برخی از کارشناسان اما می‌گویند هرچند افغانستان عضو دایم این سازمان نیست، اما با توجه به اینکه اشتراک کنندگان این نشست روی وضعیت کنونی افغانستان بحث کرده‌اند، بهتر بود که نماینده‌ی در آن می‌داشت.

بهشته کوهستانی
2 جوزا 1403
تاکید بر تعامل با افغانستان درنشست شانگهای

نشست وزیران امور خارجه‌ کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای روز سه‌شنبه(اول جوزا)، در آستانه؛ پایتخت قزاقستان برگزار گردید، اما افغانستان به عنوان عضو ناظر این سازمان، در این نشست حضور نداشت.

با این حال اشتراک کنندگان این نشست روی مسائل افغانستان بحث کرده و از جامعه جهانی خواستار تعامل با حکومت کنونی افغانستان شده است.  از جمله وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در این نشست تاکید کرده است که کشورهای منطقه باید در زمینه‌ ایجاد حکومت با ثبات، مبارزه با تروریزم و دست‌یابی به صلح و ثبات پایدار، با افغانستان همکاری کنند.

از سویی هم برخی از آگاهان سیاسی می‌گویند که افغانستان هنوز عضویت سازمان شانگهای را دریافت نکرده و حضورش در اجلاس این سازمان الزامی نیست، اما به دلیل اینکه افغانستان مورد بحث این نشست بوده، بهتر بود که نماینده‌ی در این نشت می‌داشت.

معین گل ثمکنی می گوید:”اینکه افغانستان در این نشست حضور نداشت جای تاسف است، به این دلیل که در آن در مورد وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان بحث صورت گرفته. نیاز بود نماینده امارت اسلامی در آن وجود می‌داشت تا از موضع‌گیری افغانستان دفاع می‌کرد. “

مطیع‌الله آرین‌پور یک تن دیگر از آگاهان امور سیاسی می‌گوید:”هشت کشور عضویت کامل این سازمان را دارند، افغانستان عضو ناظر این سازمان می‌باشد و زیاد نیاز دیده نمی‌شد که افغانستان در آن حضور داشته باشد.” 

گفتنی است که کشورهای روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرغیزستان، تاجکستان، ازبکستان و پاکستان عضویت کامل این سازمان را دارد که امسال ایران نیز به جمع آنان افزوده شده است.

تلاش کردیم نظر مسئولان امارت اسلامی را در رابطه به این نشست بگیریم، اما موفق به این کار نشدیم. اما مقامات امارت اسلامی پیش از این تاکید کرده‌اند که خواستار تعامل با تمامی کشورها در چوکات دین مبین اسلام می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA