ads

تخریب ۲۰۰ جریب کشت کوکنار در هرات

مسئولان در مدیریت مبارزه با مواد مخدر هرات می‌گویند که از آغاز عملیات تخریب کشت‌زار کوکنار در سال روان، حدود ۲۰۰ جریب کشت کوکنار در این ولایت از بین برده شده است. به گفتۀ آنان، با زراعین کوکنار به گونۀ جدی برخورد صورت گرفته و تاکنون ۳۰۰ تن به دلیل کشت کوکنار به محکمه معرفی شده‌اند. در همین حال، برخی از دهقانان در ولایت هرات می‌گویند که حکومت باید در بدل تخریب کشت‌زار کوکنار کشت‌های بدیل را ارائه دهد.

رقیه حسینی
24 ثور 1403
تخریب ۲۰۰ جریب کشت کوکنار در هرات

 مسئولان در  مدیریت مبارزه با مواد مخدر در ولایت هرات، می‌گویند که از آغاز روند تخریب کشتزار کوکنار در این ولایت تاکنون بیش از 200 جریب کشت کوکنار از بین برده شده است.

مولوی حیات‌الله روحانی، مدیر مبارزه با مواد مخدر هرات می‌گوید که حدود 300 تن  در پیوند به کشت کوکنار در این ولایت دستگیر شده و به محکمه معرفی شده‌اند.

” در بیشتر مناطق کشت مواد مخدر از بین رفته و مردم به کشت‌های دیگر مصروف هستند. در مناطقی که هنوز کشت مواد مخدر وجود دارد، نیرو های امارات اسلامی برای از بین بردن آن دست به کار شدند”.

او کشت کوکنار را غیر قانونی خوانده و می‌گوید که این اداره با همکاری مؤسسات در جستجوی فراهم سازی کشت بدیل برای دهقانان است.

در همین حال، برخی از دهقانان در ولایت هرات می‌گویند که حکومت وقتی کشت‌زار کوکنار را تخریب می‌کند، باید در زمینه کشت‌های بدیل با آنان همکار باشد.

رفیع الله،  یکی از این دهقانان که بیش از پانزده سال است مصارف ۹ عضو خانواده‌اش را از طریق کشت کوکنار تامین می‌کند، با نگرانی می‌گوید که تخریب کشت‌زار کوکنار وی را بیش از ۲ لک افغانی خساره مند کرده است.

“تمامی مصارف خانواده خود را از طریق کشت کوکنار تامین می‌کردم، اما بعد از اینکه کشتزار ما تخریب شد، دیگر منبع عایداتی ندارم. از حکومت می‌خواهم که کشت دیگری را به ما معرفی کند تا بتوانیم ازآن طریق کسب درآمد کنیم.”

فرید احمد، یکی دیگر از دهقانان هرات که با ممنوع شدن کشت کوکنار یگانه منبع عایداتی خود را از دست داده و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، می‌گوید که حکومت باید برای جلوگیری از کشت مواد مخدر و مبارزه با آن، کمک‌های بیشتر و انواع کشت‌‌های بدیل را در اختیار دهقانان قرار دهد.

“در گذشته کسب درآمد ما از کشت کوکنار بود، اما حال حکومت تمامی زمین‌های کشت کوکنار  را خراب کرده است. ما از مسئولان می‌خواهیم که کشت جایگزینی به ما معرفی کنند و در این زمینه ما را آموزش دهند.”

تلاش کردیم در رابطه به ارائه کشت بدیل کوکنار و کمک با دهقانان نظر مسئولان ریاست زراعت هرات را نیز داشته باشیم، اما با تلاش‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.

گفتنی است که عملیات تخریب کشتزار کوکنار در ولایت‌های غور، بادغیس، نیمروز و فراه نیز جریان دارد.

به گفتۀ مسئولان در این ولایت‌ها،  در کنار کشت کوکنار فروش آن نیز غیر قانونی بوده و با متخلفین برخورد جدی صورت می‌گیرد .

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA