ads

افتاح مکتب‌ها یکی پس از دیگری در فاریاب

مسئولان در ریاست معارف ولایت فاریاب از افتتاح و به بهره برداری سپرده شدن دو باب مکتب ابتدائیه پسرانه طی یک هفته خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، این مکتب‌ها به گونۀ استندرد، با تمامی تجهیزات درسی و با هزینه بیش از 35 میلیون افغانی، از سوی ناروی در این ولایت ساخته شده است.

نویسنده: Samad Ali Nawazish
12 ثور 1403
افتاح مکتب‌ها یکی پس از دیگری در فاریاب

مسئولین در ریاست معارف ولایت فاریاب می‌گویند که کار ساخت دو باب مکتب ابتدائیه پسرانه در ولسوالی المار و شیرین تگاب این ولایت، این هفته تکمیل و مکتب‌ها به بهره‌‌برداری سپرده شدند.

مولوی حفیظ‌الله معتصم بالله، رییس معارف ولایت فاریاب به رادیو کلید می‌گوید که تعمیر مکتب “تیموری سرچشمه غلبله” در ولسوالی المار با هزینه 24 میلیون و 200 هزار افغانی در دو طبقه ساخته شده و دارای 13 صنف درسی می باشد.

به گفتۀ او، مکتب ابتدائیه “تورتکل” در ولسوالی شیرین تگاب نیز با 6 صنف درسی و با هزینه 11 میلیون و 96 هزار افغانی، به‌ شکل پخته و استندرد، با تمام امکانات ساخته شده و در دسترس معلمان و شاگران قرار گرفته است.

“درسال 1402 بالاتراز 17 مکتب اعمار گردیده و 202 باب مکتب ترمیم شده است. در سال جاری همچنان 17 باب مکتب دیگر نیز به همکاری مؤسسه دارت، اعمار می‌گردد و همچنان بودجه انکشافی خود وزارت معارف هم اگر به ما داده شود، می‌توانیم دیگر مکاتب را نیز اعمار و ترمیم کنیم.”

رییس معارف ولایت فاریاب از مردم و از شورای معارف محل خواست که در حفظ و مراقبت این مکتب‌ها توجۀ جدی داشته باشند.

درعین حال مولوی عبیدالله مخبر، آمرمعارف ولسوالی شیرین تگاب با استقبال از اعمار یک مکتب در این ولسوالی می‌گوید که این ولسوالی دارای 50 باب مکتب است که شماری از آنان در اثر جنگ‌ها تخریب شده و شماری هم فاقد تعمیر می‌باشند.

او از وزارت معارف و مؤسسات همکار می‌خواهد که در قسمت اعمار و بازسازی مکتب‌های تخریب شده، توجه بیشتر نشان دهند.

“نوزده باب مکتب ما تعمیر نداشتند. از طرف دفتر دارت 3 باب مکتب ما افتتاح شد و یک باب دیگر آن درحال اعمار است. همچنان 15 باب مکتب ما بدون تعمیر مانده و شاگردان در فضای باز زیر آفتاب سوزان و زیر درختان، درس می‌خوانند.”

با این حال باشندگان محل نیز با خرسندی از اعمار این مکتب‌ها، می‌گویند که پیش از این کودکان شان به‌دلیل نبود صنف‌های درسی، زیر آفتاب سوزان ویا زیر خیمه‌ها و درختان درس می‌خواندند، اما اکنون این مشکل رفع شده و شاگردان می‌توانند در یک محیط سالم آموزشی درس بخوانند.

خان علم، یک تن از بزرگان محل در منطقه تیموری سرچشمه غلبله ولسوالی المار می‌گوید:”مکتب درست نداشتیم، بچه‌های ما از گرمی و سردی هوا بسیار به عذاب بودند. اکنون شکرخدا به کمک بزرگان و مؤسسات برای ما مکتب ساخته شده و ما کوشش می‌کنیم که بچه‌های خود را به درس و تعلیم تشویق نماییم. از بزرگان خواهش می‌کنیم که به مردم دورافتاده توجه داشته باشند.”

از سویی هم هدایت‌الله، یک تن از شاگردان یکی از این مکتب‌ها خرسندی خود را چنین اظهار می‌کند:”ما خوشحال هستیم که این مکتب بسیار خوب جور شده و ما در این مکتب درس می‌خوانیم. پیش از این مکتب نبود، ما زیر خیمه‌ها درس می‌خواندیم و هوا بسیار گرم بود.”

این درحالیست که به گفتۀ مسئولان معارف فاریاب، به تعداد 498 باب مکتب در این ولایت وجود دارد که 168 باب آن تعمیر نداشته و شاگردان با مشکلات زیاد، در محیط باز و زیر خیمه‌ها و یا زیر درختان درس می‌خوانند. همچنان به تعداد 978 باب مدرسه دینی و دارالحفاظ نیز در این ولایت فعالیت دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA