ads

اسرائیل حمله بر قونسلگری ایران در دمشق را تایید نکرد

قونسلگری و اقامتگاه سفیر ایران در سوریه دوشنبه‌شب مورد حمله قرار گرفت که براساس گزارش‌ها هفت نفر از جمله محمدرضا زاهدی، قومندان ارشد سپاه پاسداران ایران و محمد هادی حاجی رحیمی، معاون او در اثر این حمله کشته شده‌اند. ایران این حمله را به اسرائیل ربط داده، اما اسرائیل بدون اینکه دست داشتن در این حمله را تایید کند اعلام کرده که متمرکز به جنگ در غزه است. کارشناسان به این باور اند که این حمله آتش جنگ را در منطقه شعله‌ورتر خواهد کرد و شاهد درگیری‌های بیشتری در منطقه خواهیم بود.

مسرور تابش
14 حمل 1403
اسرائیل حمله بر قونسلگری ایران در دمشق را تایید نکرد

قونسلگری ایران در دمشق؛ پایتخت سوریه شب گذشته مورد حمله راکتی قرار گرفت و بخشی از تعمیر قونسلگری و اقامتگاه سفیر ایران در سوریه به شدت تخریب شد.

وزارت خارجه ایران پس از وقوع این حمله کشته شدن چند مستشار رسمی نظامي را تایید کرد و سپاه‌پاسدارن ایران در یک بیانیه اعلام کرد که هفت نفر از جمله محمدرضا زاهدی از قومندانان ارشد این سپاه و محمد هادی حاجی رحیمی، معاون او در این رویداد کشته شده‌اند.

مقام‌های ایرانی با محکومیت این حمله در بیانیه‌های جداگانه، اسرائیل را عامل این رویداد می‌دانند و مدعی‌اند که بزودی انتقام سختی از رژیم اسرائیل خواهند گرفت.

اسرائیل اما می‌گوید که درحال حاضر متمرکز به جنگ در غزه می‌باشد و دست‌داشتن در این حمله را تایید نمی‌کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسرائیل در یک نشست خبری در این مورد گفت:”ما درخصوص حمله‌ای که توسط رسانه‌های خارجی گزارش شده، اظهارنظر نمی‌کنیم و به تمرکز روی اهداف جنگی‌مان در غزه ادامه می‌دهیم.”

این حمله واکنش‌های زیادی را در پی داشته است، چنانچه کشورهای امریکا، روسیه، عربستان سعودی، قطر و چندین کشور دیگر آنرا محکوم کرده‌اند. از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهد برای بررسی این حمله تشکیل جلسه بدهد.

با این حال برخی از کارشناسان سیاسی به این نظر اند که انجام چنین حملاتی به بحران منطقه‌ای خواهد افزود و بزودی شاهد درگیری‌های بیشتری در خاورمیانه خواهیم بود.

مقصود حسن‌زاده، کارشناس امور بین‌الملل به این نظر است که اگر شورای امنیت جلو کشورهایی را که دست به چنین حملاتی می‌زنند نگیرد، جنگ گسترده‌تر خواهد شد.

“شورای امنیت باید جلو خودسری‌های اسرائیل و  ایران را بگیرد تا امنیت منطقه بیش از این تهدید نشود. اگر جلو این جنگ گرفته نشود گسترش خواهد یافت و بالاخره مبدل به یک جنگ جهانی خواهد شد. دیدیم که جنگ در اوکراین آغاز شد و به اسرائیل و فلسطین کشیده شد. حال شاهد جنگ در یمن، لبنان و سوریه استیم و آهسته آهسته این جنگ تمام خاور میانه و کشورهای نزدیک به خاورمیانه را خواهد گرفت.”

همچنان هاشم قیام، دیگر کارشناس امور بین‌الملل به این نظر است که حمله بر قونسلگری ایران در سوریه، نقض قوانین بین‌الملل است و خطر جدی برای منطقه در پی دارد.

“براساس قوانین بین‌الملل و کنوانسیون‌ها، اماکن دپلوماتیک مصئون استند و این مصئونیت باید ازسوی کشورها و سازمان‌ها رعایت شود. حمله به قونسلگری ایران در سوریه، نقض این قوانین است و می‌تواند آغازگر یک جنگ منطقه‌ای باشد، زیرا ایران هشدار داده که انتقام خواهد گرفت و دیده شود که اقدام ایران چه خواهد بود.”

حمله به قونسلگری ایران در حالی صورت می‌گیرد که قبل از این نیز چنین حملاتی بر مراکز فعالیت‌های نظامی ایران در دیگر کشورها صورت گرفته بود.

گفتنی است که ایران در مخالفت به امریکا و اسرائیل، در فلسطین از گروه حماس، در یمن از حوثی‌ها، در لبنان از حزب‌الله و در عراق و سوریه هم از گروه‌های مانند جهاد اسلامی و کتایب حزب‌الله حمایت می‌کند.

این در حالی است که اخیرا اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس به ایران سفر و با مقام‌های ایرانی در مورد وضعیت در غزه دیدار و گفت‎وگو کرده بود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA