ads

برگشت اجباری کودکان آواره افغان از ایران

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان از اخراج 34 تن از کودکان بی‌سرپرست افغان از ایران خبر داده است. در همین حال شاروال تهران با اشاره به جمع‌آوری کودکان کارگر افغان، از طرحی سخن گفته که  براساس آن این کودکان به افغانستان فرستاده می‌شوند. با این حال مسئولین امارت اسلامی می‌گویند که برای رسیدگی به وضعیت کودکان اخراجی مکان‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

هاجر جعفری
13 حمل 1403
برگشت اجباری کودکان آواره افغان از ایران

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در صفحه ایکس نوشته است که به تعداد 34 کودک بی‌سرپرست افغان از ایران اخراج شده‌اند.

این وزارت افزوده که این کودکان برای یافتن خانواده‌های شان به مؤسسه وار چایلد(war child ) معرفی شده‌اند.

در همین حال شماری از رسانه‌ها به نقل از سخنگوی شاروالی تهران گزارش داده‌اند که وی با اشاره به طرح جمع‌آوری کودکان کارگر افغان،  گفته که  این کودکان به افغانستان بازگردانده می‌شوند.

با این حال شماری از کارشناسان اجتماعی با ابراز نگرانی از آینده این کودکان می‌گویند که اخراج کودکان مهاجر از یک کشور به کشور دیگر  روی زندگی و روان آنان تاثیرات مخرب می‌گذارد.

عبدالقهار سروری، یکتن از این کارشناسان می‌گوید در صورتی‌که کودکان در محیط مناسب با شرایط مناسب زندگی نکنند، در آینده برای خود و اطرافیان خود مشکلات ایجاد خواهند کرد.

” اگر کودکان امروز کودک می‌باشند فردا مسؤلیت زندگی را بر عهده دارند، اگر آنان از تعلیم و تحصیل دور بمانند و با عقده و مشکلات بزرگ شوند، نه تنها خود شان نمی‌توانند زندگی مصؤن و مطمئن داشته باشند، بلکه به گونه‌ای اطرافیان شان را نیز متاثر می‌سازند.”

با این حال مسئولین امارت اسلامی می‌گویند که برای رسیدگی به وضعیت کودکان اخراجی مکان‌های مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که کمیته‌های مشخصی جهت رسیدگی به امور مهاجرین تشکیل شده‌ و برای همه مهاجرین در بخش‌های مختلف خدمات ارایه خواهند کرد.

“امارت اسلامی در راستای رسیدگی به مهاجرین برگشته برنامه‌هایی دارد. همین طور برای کودکان برگشته هم پلان‌هایی را در نظر دارد. اگر کودکان بی‌سرپرست باشند به جمعیت هلال احمر و دارالایتام‎‌ها که مکان مناسب و مشخص دارند، فرستاده شده و در زمینۀ آموزش و تربیت آنان تلاش خواهد شد.”

هر چند آمار دقیقی از کودکان کارگر افغان در ایران در دست نیست، اما حدود یک ماه قبل شاروال تهران گفته بود که تعداد کودکان کارگر افغان در آن شهر به بالای پنج هزار تن می‌رسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA