ads

تکسی رانان هرات: هزینه تغییر رنگ تکسی‌ها کمر شکن است

آغاز روند تغییر رنگ تکسی‌های شهری در ولایت هرات باعث نگرانی شماری از تکسی‌رانان شده است. آنان می‌گویند به دلیل مشکلات اقتصادی، توان پرداخت هزینه‌های گزاف تغییر رنگ تکسی‌های شان را ندارند. ازسویی هم مسئولان در مدیریت ترافیک ولایت هرات از وجود بیش از 6 هزار تکسی در این ولایت سخن زده و هدف از تغییر رنگ تکسی‌ها را تامین امنیت عنوان می‌کنند.

روح الله دانش
12 حمل 1403
تکسی رانان هرات: هزینه تغییر رنگ تکسی‌ها کمر شکن است

رنگ تکسی‌های شهری را از زرد و سفید به رنگ فیروزه‌ای و سفید آغاز کرده‌اند، اما شماری از تکسی‌ران‌ها می‌گویند که هزینه تغییر رنگ تکسی‌ها برای شان کمر شکن می‌باشد.
 مرتضی تکسی‌ران 47 ساله که سرپرستی 8 عضو خانواده خود را برعهده دارد، می‌گوید با وجودی که همه روزه از صبح‌گاه تا شام‌گاه مصروف تکسی‌رانی است، اما بازهم از تامین مخارج زندگی عاجز می‌باشد.

” این پروسه که شروع شده، شاید برای حکومت خوب باشد، ولی برای یک تکسی‌ران خوب نیست، چون برای رنگ موتر باید 9 و نیم هزار افغانی پرداخت کند. اگر من بخواهم حتی خرج ماهانه زن و بچه خود را هم ندهم، این 9 ونیم هزار را پیدا نمی‌توانم.”

جمشید، یک تن دیگر از تکسی‌ران‌ها در این مورد می گوید:”مدیرت ترافیک به اجبار رنگ تکسی‌های ما را تغییر می‌دهد. ما این هزینه را نداریم، 9 هزار و پنجصد افغانی پول رنگ می‌شود و دوازده تا سیزده‌هزار افغانی هم باید برای کپی‌کشی بدهیم تا موتر آماده رنگ شود.”

در همین حال فرید احمد یوسفی، یک تن از کارشناسان اقتصادی هرچند از این اقدام حکومت استقبال می‌کند، اما می گوید که در شرایط فعلی اکثر شهروندان دچار مشکلات اقصتادی‌اند و این اقدام ممکن است برای شماری از افراد مشکل ساز شود.

“اینکه مسئولان حکومتی روند تغییر رنگ تکسی‌ها را روی دست گرفته، اقدام خوب و بجا است، اما از طرف دیگر مشکلات اقتصادی مردم هم باید در نظر گرفته شود. روی هم رفته این یک چالش برای تکسی‌ران‌ها است.”

با این وجود غلام نبی فروخی، معاون مدیریت ترافیک ولایت هرات روند تغییر رنگ تکسی‌ها را به منظور تامین امنیت و جلوگیری از ناامنی‌ها عنوان کرده و می‌گوید:”تقریبا 6 هزار تکسی را ثبت کردیم. صاحبان تکسی‌هایی که به خاطر تجدید جوازسیر و نمبر پلیت‌های شان مراجعه می‌کنند، تا زمانی که رنگ تکسی‌های شان از زرد و سفید به فیروزه‌ای تغییر نکند، معاینات تخنیکی شان انجام نمی‌شود و تجدید جواز شان نیز صورت نمی گیرد. بنابر این مکلفیت همه است که این پروسه را تطبیق کنیم.”

تکسی ران‌ها در ولایت هرات در حالی از هزینه بالای تغییر رنگ تکسی‌های شان شکایت دارند که ریاست عمومی ترافیک روند تغییر رنگ تکسی را در اواخر ماه ثور سال 1402 در کابل آغاز کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA