ads

آغاز کمپاین واکسین پولیو در شماری از ولایت‌های کشور

نهاد افغانستان عاری از پولیو اعلام کرده است کمپاین واکسین پولیو که به دلیل بارندگی‌ها در ولایات کاپیسا، خوست، پروان، هلمند، غزنی، هرات، فراه، ارزگان، زابل، کندهار و برخی ولسوالی‌های کابل به تعویق افتاده بود، روز دوشنبه(14حوت) دوباره آغاز شده و برای چهار روز ادامه دارد.

بهشته کوهستانی
14 حوت 1402
آغاز کمپاین واکسین پولیو در شماری از ولایت‌های کشور

نهاد افغانستان عاری از پولیو از آغاز کمپاین واکسین پولیو(فلج اطفال) در شماری از ولایت‌های کشور خبر می‌دهد.

این نهاد روز دوشنبه( 14 حوت) در شبکه ایکس نوشت که کمپاین واکسین پولیو که به دلیل بارندگی‌ها در شماری از ولایت‌های کشور به تعویق افتاده بود، دوباره برای 4 روز از سر گرفته شد.

 قرار است در این دور کمپاین واکسین پولیو 7.6 میلیون کودک زیر 5 سال واکسین دریافت نمایند.

مسئولان در وزارت صحت عامه نیز  می‌گویند که این کمپاین به منظور ریشه‌کن کردن بیماری پولیو در کشور راه‌اندازی شده است .

داکترعبدالقدوس بریالی، مسئول مرکز ملی اضطراری عملیاتی پولیو در افغانستان می‌گوید:”به دلیل بارندگی‌های سنگین، این کمپاین تقریبا در 13 ولایت و برخی ولسوالی‌های کابل به تعویق افتاده بود. امروز این کمپاین دوباره از سر گرفته شد.”

به گفتۀ او، این کمپاین در ولایت‌های کاپیسا، پروان، غزنی، خوست، ارزگان، زابل، هلمند، هرات، فراه، کندهار و برخی از ولسوالی‌های کابل از سر گرفته شده است.

داکتر گلاخان ایوب، متخصص واکسیناسیون می‌گوید که پولیو یک مرض ویروسی بوده و اطفال پاینتر از 5 سال را مصاب می‌سازد که هیچ‌گونه تداوی ندارد، اما قابل وقایه می‌باشد.

“متاسفانه مرض پولیو هیچ‌گونه تداوی ندارد. اگر طفلی به این مرض دچار شود، مادام‌العمر معیوب می‌شود. خوشبختانه راه‌حل این مرض واکسین است که از طریق دهن به‌شکل قطره تطبیق می‌شود. هرگاه کمپاین این واکسین شروع شود، باید اطفال زیر 5 سال واکسین شوند تا این مرض خانمان سوز در کشور ریشه کن شود.”

وی می‌افزایدکه وظیفه اساسی خانواده‌ها این است که کودکان زیر سن 5 سال شان را در برابر پولیو  و دیگر امراض ویروسی واکسین کنند.

گفتنی است که پولیو یا فلج اطفال در بیشتر کشورهای جهان ریشه‌کن شده است، اما در افغانستان و پاکستان هنوز مبتلایان این بیماری وجود دارند، چنانچه سال گذشته 6 واقعه مثبت پولیو در ولایت ننگرهار افغانستان به ثبت رسید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA