ads

پاسداری از حیات وحش در افغانستان

از سوم مارچ به عنوان روز جهانی حیات وحش در سراسر جهان تجلیل به عمل می‌آید. هدف از نامگذاری این روز آگاهی‌دهی در میان انسان‌ها در مورد اهمیت حیات وحش می‌باشد. در عین حال مسئولان در اداره محیط زیست می‌گویند که تغییرات اقلیمی و جنگ‌های چند دهه گذشته خساراتی را بر حیات وحش وارد کرده و این اداره برای حفاظت از گونه‌‎های مختلف حیات وحش مکان‌های محافظت شده را مشخص کرده است.

هاجر جعفری
13 حوت 1402
پاسداری از حیات وحش در افغانستان

سوم مارچ روز جهانی حیات وحش است. از این روز به هدف افزایش آگاهی در مورد گیاهان و حیوانات وحشی و آگاهی‌دهی در مورد اهمیت حیات وحش در سراسر جهان بزرگداشت می‌شود.

این مناسبت ازسوی مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد در ماه دسامبر سال 2013، به هدف توجه بیشتر کشورها به اهمیت حیات وحش و حمایت از گونه‌های گیاهی و حیوانی که  در معرض انقراض قرار دارند، نامگذاری شده است.

در همین حال شماری از کارشناسان محیط زیست برای پایداری محیط زیست سالم از مسئولین و مردم می‌خواهند که در حفاظت از حیات وحش تلاش کنند.

سید قیوم هاشمی، کارشناس محیط زیست حیات وحش را برای نظم و ثبات طبیعی محیط زیست مهم دانسته و می‌گوید:”حیات وحش جزو جدایی ناپذیر محیط زیست است که ما و دیگر موجودات به آنها نیاز داریم. نبود آنها باعث اختلال در پروسه‎های زیست طبیعی می‌گردد. اما در افغانستان به آن‌گونه که نیاز بوده، به حیات وحش و منابع طبیعی توجه صورت نگرفته است.”

در عین حال مسئولین در اداره محیط زیست می‌گویند که جهت حفاظت از گونه‌های مختلف حیات وحش، این اداره اقداماتی چون ساختن قانون حفاظت از محیط زیست، تهیه طرزالعمل تنظیم شکار و مشخص نمودن ساحات حفاظت شده را انجام داده است.

حامد صافی، رییس میراث‌های طبیعی اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‌گوید که برای حفاظت از حیات وحش، 9 ساحه به‌گونۀ رسمی محافت شده اعلام شده و 14 ساحه دیگر نیز تحت نظر قرار دارد.

“به تعداد 9 ساحه محافظت شده، اعلام شده است. برای مدیریت بهتر حیات وحش، بیش از 149 نوع حیوان در  لست قابل حفاظت قرار گرفته اند. برای نسل‌گیری از بعضی حیوانات کمیاب نیز اقداماتی صورت گرفته است و بعضی از پرنده‌های کمیاب از قفس آزاد شده و به طبیعت برگردانیده شده‌اند.”

او همچنان افزود که جنگ‌های چند دهه اخیر صدمات سنگینی را به حیات وحش وارد کرده است.

“در جنگ‌های اخیر تعدادی از حیوانات زیستگاه‌های شان را از دست داده‌اند و شماری هم مجبور به ترک زیستگاه شان شده‌اند. در این اواخر تغییرات اقلیمی هم تاثیرات مخرب بر حیات وحش گذاشته است.”

گفتنی است که در افغانستان تنها یک باغ وحش وجود دارد که در کابل؛ پایتخت کشور موقعیت دارد. به‌گفتۀ مسئولان باغ وحش کابل، در این باغ وحش حدود ۱۰۰ گونه از حیوانات و پرند‎گان نگهداری می‎شوند که بیشتر جانوران و پرند‌گان آن از کشورهای دیگر آورده شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA