ads

حل 600 مورد از منازعات در سراسر کشور

مسئولان در وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گویندکه در سال جاری خورشیدی نزدیک به 600 مورد نزاع قومی در سراسر کشور حل و فصل شده است. آنان می‌افزایند که تلاش می‌شود برای حل منازعات در کشور، گام‌های برجسته برداشته شود. برخی از بزرگان قومی نیز از این اقدام حکومت استقبال کرده و ‌‎خواهان رسیدگی به تمامی مشکلات مردم می‌باشند.

فایق یونسی
13 حوت 1402
حل 600 مورد از منازعات در سراسر کشور

مسئولان در وزارت سرحدات، اقوام و قبایل می‌گویند که این وزارت در یک سال گذشته بیش از 600 مورد از قضایای بزرگ و کوچک را در میان مردم حل و فصل کرده است.

مولوی محمد اسماعیل غزنوی، معین این وزارت در گفت‌گوی ویژه با تلویزیون ملی گفته است که از اثر این دشمنی‌ها بیش از دو و نیم هزار تن جان باخته‌اند.

او همچنان با اشاره به یک دشمنی 91 ساله در ولسوالی کامدیش نورستان که در آن نزدیک به 500 نفر کشته شده‌اند، گفت که در اثر این دشمنی‌ها علاوه‌بر زیان‌های جانی، بیش از 11 میلیارد افغانی خسارات مالی نیز به دوطرف وارد شده است.

“از جمله این دشمنی‌ها، اختلاف میان دو قوم در ولسوالی کامدیش ولایت نورستان بود که در حدود ۹۱ سال ادامه داشت. از اثر این اختلافات 500 تن کشته شده و 11 میلیارد افغانی نیز خسارات مالی به طرف‌های درگیر وارده شده است. این دشمنی اکنونی حل گردیده است.”

مسئولان وزارت سرحدات، اقوام و قبایل همچنان می‌افزایند که کمیته‌هایی برای حل و فصل اختلافات در ولایت‌های مختلف کشور تشکیل شده و قرار است در آینده نزدیک ده‌ها مورد از دشمنی‌های قومی دیگر نیز حل شود.

وزارت سرحدات، اقوام و قبایل در گذشته اعلام کرده بود که از زمان رویکار آمدن مجدد امارت اسلامی، درهمکاری با سران قومی و عالمان دینی در حدود 700 مورد دشمنی‌ها میان اقوام حل شده است.

در عین حال برخی از بزرگان قومی و تحلیلگران سیاسی با تاکید بر حل منازعات قومی، می‌گویند که حل منازعات یک گام مهم برای ایجاد وحدت میان مردم است.

ملک سیدالله خان، یکی از بزرگان قومی ولسوالی آریوب زازی در ولایت پکتیا که سال‌هاست تلاش می‌کند اختلافات میان مردم منطقه خود را حل کند، می‌گوید برگزاری جرگه‌های قومی در حل منازعات مردم تاثیر بسزایی دارد.

“دشمنی میان دو گروه و یا دو قوم برسر زمین و یا کوه به میان می‌آید. بزرگان قومی این اختلافات را حل می‌کنند. تصامیم حکومت گاهی از سوی افراد پذیرفته می‌شود، اما گاهی پذیرفته نمی‌شود. اما وقتی که سران قومی جرگه می‌گیرند و فیصله می‌کنند، فیصله آنها پذیرفته شده و نتیجه خوبی بدست می‌آید. اختلافی که چندی پیش در ولسوالی دند پتان ولایت خوست رخ داده بود، اول از سوی حکومت حل شد، اما دوباره اوج گرفت و سران قومی توانستند آنرا حل کنند.”

با این حال داکتر معین گل سمکنی، تحلیلگر سیاسی از حکومت می‌خواهد که برای حل منازعات قومی بودجه خاصی را در نظر گیرد تا از رشوه خواری و بی‌عدالتی‌ها در جرگه‌ها جلوگیری شود.

“بیشتر اختلافات در افغانستان با پول و یا روش‌های سنتی حل می‌شود. دراین مورد نیاز است که حکومت توجه بیشتری داشته باشد. برای حل این منازعات باید بودجه ویژه وجود داشته باشد.”

بر اساس معلومات وزارت سرحدات، اقوام و قبایل برای حل و فصل منازعات قومی درمرکز کشور یک کمیسیون و در ولایت‌ها هم یک کمیته ایجاد شده است تا این کمیسیون و کمیته‌ها، بتوانند تمامی اختلافات قومی را در سراسر کشور حل کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA