ads

امریکا: روی آزادی اسیران و آتش‌بس در غزه تفاهم شده

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا تایید کرد که مذاکره کنند‌گان روی خطوط اساسی یک توافق، برای آزادی اسیران در ازای آتش‌بس موقت در غزه، به “تفاهم” رسیده‌اند. شبکه خبری سی ان ان، با انتشار گزارشی از توافق اسرائیل و حماس در این این رابطه خبر داده و مدعی است که دور بعدی و پیشرفتۀ مذاکرات در قطر انجام خواهد شد. گفته می‌شود که آتش‌بس شش‌هفته‌ای برای آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی در ازای آزادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ اسیر فلسطینی برقرار خواهد شد و احتمال دارد که قبل از ماه رمضان، این توافق بین اسرائیل و حماس صورت بگیرد.

مسرور تابش
7 حوت 1402
امریکا: روی آزادی اسیران و آتش‌بس در غزه تفاهم شده

اخیرا خوشبینی‌ها در خصوص نتایج نشست‌های پاریس پیرامون تبادله اسیران میان اسرائیل و حماس و وقفه درجنگ، بیشتر شده که سازمان ملل و شماری از کشورها را در مورد توافق روی یک آتش بس خوشبین کرده است.

یک شنبه شب( 25 نوامبر) جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا این خوش‌بینی‌ها را تایید کرده و گفت که نمایند‌گان امریکا، مصر، قطر و اسرائیل در پاریس، روی چارچوب اصلی توافقنامه تبادل اسیران به منظور اعلام آتش‌بس در غزه، به توافق رسیده‌اند. به گفتۀ او هنوز مذاکرات روی این توافق ادامه دارد و نیاز است مذاکرات غیرمستقیم مقامات قطر و مصر با جنبش حماس انجام شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفت:” تایید می‌کنم که نمایندگان امریکا، مصر، قطر و اسرائیل در پاریس به توافقی درباره چارچوب اصلی توافقنامه اسیران به منظور اعلام آتش‌بس در غزه رسیده‌اند. این توافق هنوز مورد مذاکره است و قطر و مصر باید با گروه حماس گفت‌وگو کنند.”

سالیوان افزود که رییس جمهور امریکا هنوز از طرح اسرائیل برای عملیات نظامی در رفح مطلع نشده، اما بر این باور است که باید از جان غیرنظامیان حفاظت شود.

در همین حال از اسرائیل خبر می‌رسد که کابینۀ این رژیم با طرح پاریس موافق است و بزودی هئتی را به قطر خواهد فرستاد تا در مورد دستیابی نهایی به توافق گفت‌وگو کند.

بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل در گفت‌وگو با سی بی اس نیوز تایید کرد که خواهان برقراری آتش‌بس است.

“جزئیاتی زیادی در این مورد ندارم، اما می‌توانم بگویم که ما می‌خواهیم که اسیران آزاد شوند و در این زمینه تلاش‌ها جریان دارد. ما با امریکا به صورت مشترک کار می‌کنیم تا اسیران صحیح و سلامت به خانه برگردند. در صورتی که حماس عقب نشینی کند، ما آماده استیم تا با آتش‌بس موافقت کنیم.”

از سوی دیگر حماس قبل از این با طرح پاریس موافقت خود را اعلام کرده بود و به نظر می‌رسید که این طرح در قطر نهایی و یک آتش‌‌بس شش هفته‌ای قبل از ماه رمضان در غزه برقرار خواهد شد.

گفته می‌شود مذاکره‌کنندگان طی روزهای آینده در مورد بازگشت تمامی ساکنان شمال نوار غزه به محل زندگی شان، خروج نظامیان اسرائیلی از این منطقه، افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، مدت‌زمان برقراری آتش‌بس و شمار اسیران فلسطینی که باید در برابر آزادی اسیران اسرائیلی آزاد شوند، به توافق خواهند رسید.

این در حالی است که وزارت صحت فلسطین از وضعیت ناگوار در نوار غزه خبر می‌دهد و می‌گوید که از زمان آغاز حملات اسرائیل بر منطقه، تاکنون ۲۹ هزار و ۶۹۲ نفر کشته شده‌اند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA