ads

کشف یک گور دسته‌جمعی در خوست

مقام های ولایت خوست می گویند که یک گور دسته جمعی با حدود 100 جسد، در این ولایت پیدا شده است. به گفتۀ آنان، این گور دسته جمعی در جریان ساخت یک چکدم در نزدیکی پوهنتون شیخ زاید، در مرکز خوست کشف شده است.

فایق یونسی
24 دلو 1402
کشف یک گور دسته‌جمعی در خوست

مقامات ولایت خوست می گویندکه یک  گور دسته جمعی، در جریان ساخت یک چکدم در نزدیکی پوهنتون شیخ زاید، در مرکز این ولایت کشف شده است.

قاری بسم‌الله بلال، شاروال خوست می‌گوید که براساس معلومات ابتدایی، این افراد پس از کشته شدن در سال ۱۳۵۸، در این مکان دفن شده‌اند.

وی می‌افزاید، با توجه شواهدی که از این گور بدست آمده، به نظر می‌رسد که این اجساد غیرنظامی بوده‌اند.

“اشیاییمانند ساعت وچیزهای دیگر که از جیب آنها(اجساد) یافته شده و در گوگل جستجو کردیم، دریافتیم که آنها در سال 1970 ساخته شده بودند. همچنان پول‌هایی که از جیب آنها یافت شد، مربوط به همان سال‌ها بود.”

از سوی دیگر برخی از باشند‌گان منطقه که این گور دسته جمعی را حفاری کرده‌اند، می‌گویند که با توجه به یافته‌ها، معلوم می‌شودکه این افراد به گونۀ بی‌رحمانه کشته شده‌اند.

حاجی منگل، یکتن از باشندگان این منطقه می گوید که این افراد به دستور حکومت وقت در سال 1358 کشته شده‌اند.

منگل می‌افزاید که بسیاری از اعضای خانواده‌های او بشمول  پدرش تاکنون مفقود هستند.

“ما از امارت اسلامی و همچنان از محکمه بین‌المللی می‌خواهیم، افرادی که مرتکب چنین قتل‌های دسته‌جمعی شده‌اند را دستگیر و مجازات کنند.”

سلام شریفی، یکتن دیگر از باشند‌گان خوست می‌گویدکه پدرش در سال 1358 مفقود شده و او اکنون فکر می‌کند که شاید جسد پدرش در میان این اجساد باشد.

“کاکای ما در سال 1361 از سوی نظام آن وقت دستگیر شد و تاکنون ناپدید است.  مردم به ما گفته‌اند که او در میان همین افراد بوده و توسط بلدوزر، زیر خاک شده است، اما اینکه درمیان این افراد است یانه، مطمئن نیستیم.”

مقامات در ولایت خوست می‌گویند که  از این اجساد تنها استخوان باقی مانده و براساس تصمیم مسئولان، این اجساد به شاروالی خوست منتقل شده و دریک جای مناسب دفن خواهند شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA